Tuesday, November 24, 2009

KEMELUT KELANTAN - BERKORBAN DAN RELA DIKORBANKAN



Sukar untuk kita fahami betapa hebatnya tekanan yang dihadapi oleh Tok Guru Hj Nik Aziz. Beliau benar benar berada dalam dillema. Kemelut di Kelantan benar benar mengusik jiwanya.

Beliau berada di satu persimpangan yang tidak dapat tidak harus diputuskan sama ada ke kiri ataupun ke kanan.

Kelantan adalah negeri yang ditadbir oleh beliau selaku Menteri Besar sejak tahun 1990 lagi. Beliau lebih faham selok belok dan sepak terajang orang politik di Kelantan baik PAS mahupun UMNO berbanding orang lain.

Beliau tahu "apa kisahnya". Namun, beliau harus memilih antara "hati" dan "ummah". Maka, hasilnya, Tok Guru memilih "ummah" dan meletakkan "ummah" itu di depan. Tok Guru ketepikan soal "hati" dan dengan penuh rasa rendah diri mengumumkan "ummah perlu diutamakan".

Ertinya, Tok Guru mengorbankan sesuatu demi mencegah dan menghapuskan mudharat yang lebih besar. Mulia dan sucinya hati seorang ulama yang ikhlas dan jujur dengan amanah sebuah kehidupan yang dititipkan oleh Allah swt.

Tok Guru telah berkorban demi menyelamatkan "ummah" dan jemaah yang kita kasihi ini. Sementara, menantu beliau pula merelakan dirinya dikorbankan demi kasih dan cintanya kepada Mursyid al-'Am.

Ya Rabbi, jika pengorbanan mereka ini ada nilai di sisi-Mu, muliakanlah mereka di dunia dan di akhirat. Sesungguhnya, ummat ini terbatas pengetahuannya.

Dalam membicarakan soal "kepentingan jemaah", ramai lagi pimpinan PAS yang patut memilih jalan yang dirintis oleh Tok Guru dan menantunya ini. Berkorbankan demi jemaah dan rela dikorbankan demi Mursyid al-'Am.

Jemaah ini, tidak dapat tidak, mesti diselamatkan sebelum kudis menjadi tokak.

Berkorbanlah dan relalah untuk dikorbankan kerana yang dikorbankan atau yang diterkorbankan itu hanyalah dunia semata mata.

Soalnya, bersediakah?

13 comments:

  1. ikhlas ikhlaskan diri, kalau dah kurang energy, ia hanya beri peluang org pergunakan dlm keadaan kita tak sedar wlaupun kita rasa kita ok. musuh dlm selimut ada di mana mana wahai TOK GURU KU SAYANG.

    ReplyDelete
  2. Ana setuju. Cuma huruf besar tu jer yg ana musykil.

    ReplyDelete
  3. “Tok guru menunjukkan sikap cukup tinggi nilai moralnya yang mengutamakan jemaah. Saya cukup sanjung tinggi integriti yang ditunjukkan tok guru (Nik Aziz) ini,” katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas mengadakan pertemuan dengan Nik Abdul Aziz di Kediaman Rasmi Menteri Besar di sini, semalam.

    Beliau berkata, sememangnya dalam pindaan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jelas menyatakan peruntukan bahawa menantu atau anggota keluarga tidak boleh dilantik.Kata sallahudin Ayub di sini


    Perletakan jawatan Arifahmi saya lihat adalah baik kerana dpt selamatkan TGNA dan dirinya sendiri drp dikenakan akta tersebut.

    ReplyDelete
  4. in the first place memang tak patut pun lantik anak beranak menantu sume dalam kerajaan pimpinan tak kira pas ke bn..so kalau nak kata tok guru berkorban pun tak jugak..kalau kata tok gurun memperbetulkan keadaan...itu yang betul...

    ReplyDelete
  5. Hang leh terima ka ayat pujian Tok Guru ke Husam tuh? Aku nak termuntah dengarnya. Adaka Tok guru kata Husam ni budak bijak.
    Hang x bgtau ke sifat Husam kat Tok Guru masa makan nasik kukus aritu?

    ReplyDelete
  6. 1st- tok guru dh mintak pndgn suma org termsk legal advisor sblm lantik menantu beliau. Ms tu tkde sorg pn yg membantah.. So, dlm isu ini, tok guru tk npk berslh.. Tp personally, hanya tuhan sj yg tahu rasional lantikan menantu beliau ini. Yg sy dgr2, ssh nk cari org yg blh di percayai, sbb ramai jenis 'mkn dlm'.

    2nd: Husam adlh antara exco yg plg di hormati oleh rkyt Klate. Husam lebih di kenali berbanding exco2 lain termsk timbalan menteri besar. Sy org Klate, n scra jujurnya sy tk tahu pn sape timbalan Menteri Besar.

    3rd: Politik cb menjatuhkan sesama sdri sudah merebak ke Kelantan. Sy tgk isu Husam ini lebih kpda taktik utk menjatuhkan Husam yg di lihat plg layak utk menggantikan Tok Guru. Sy jgk ingin condemn sikap exco Nik Amar yg mendesak tok guru utk menamakan pengganti. Knpa begitu risau nk tahu sape pengganti? Setelkan mslh satu2, lps tu bncg dgn tok guru sj la. Tk perlu luahkan dlm media.

    4th: Sy berhrp agr isu menghentam Husam ini dpt di hentikan. Jika saudara dan pemberi maklumat saudara mempunyai bukti yg kukuh, sila buat aduan kpda SPRM/Polis. Biar mereka yg siasat. SPRM lg sk jika ade kes melibatkan pemimpin2 PR. W'pn saudara tidak mempunyai maklumat yg kukuh sekalipun & hy hearsay, rsnya SPRM ttp menerima report sebegini..

    -dosa fitnah lebih besar dari membunuh-
    Sekian, ikhlas dari saya..

    -pendekar laut-

    ReplyDelete
  7. wahai ustaz pil kuda,

    apa main sumpah2 ni...

    nik ajiz kata sumpah cara kristian

    haji hadi kata sumpah kerja org bodoh

    anuar dan wan ajijah cakap dlm islam tiada sumpah,melainkan suami isteri ja.

    bodoh lah kau ni... aku tahulah kau dah kepanasan sekarang. ya lah menantu hantu dah takde siapa lg nak bayar elaun kau tu. tlg pulangkan balik lap top yg dibeli dgn duit rakyat tu...

    ReplyDelete
  8. Sekarang kita tunggu dan lihat...apa kesudahannya. People are watching..people are evaluating..people will remember this episode forever...TGNA memang tiada tandingan sebagai MB..Hormat Tok Guru.

    ReplyDelete
  9. Nasihat kepada Tuan Tanah supaya berjuanglah untuk jemaah melebihi dari individu....

    Berpesan-pesanlah dgn kebenaran dan kesabaran sesungguhnya anda tidak akan berada dlm golongan yg rugi....

    mungkin ini adalah satu pengajaran yg amat berguna kepada saudara dan rahmat Allah utk berjuang lebih gigih dan nawaitu untuk Allah lebih dari segalanya.....

    Semoga anda terus berjuang dan ambiklah episod ini sebagai iktibar untuk penulisan bagi masa hadapan.....

    Hamba Allah dari Kelantan

    ReplyDelete
  10. Komen yang lain tu aku raikan. Cuma komen RBF tu jer yang macam gampang. Aku bukan macam bloggers UMNo seperti ko yang cari rezeki dengan menjilat sana sini.

    Laptop nih laptop aku dan aku beli dah bertahun tahun.

    Takde kena mengena dengan Arifahmi, PMBK atau mana mana pihak sekalipun.

    Bangang punya UMNO.

    ReplyDelete
  11. setuju

    umno memaang bangang..banagang pon tak bangang macam umno

    ReplyDelete
  12. wahai ustaz pil kuda

    bangkai gajah tidak boleh ditutup dgn daun pisang.

    kegiatan busuk mu dan ariffahmi sudah lama dikesan. pulangkan lap top pmbk tu...

    dasar muka tak tahu malu...

    ReplyDelete
  13. Ko buktikan dulu yang "Ust Pil Kuda" tu aku

    Dan, ko buktikan juga laptop aku nih laptop milik PMBK.

    Ko tak yah nak melalak kat sini.

    Kapir !!

    ReplyDelete