Sunday, December 6, 2009

MENYOKONG TOK GURU ATAU MENJULANG WIRA KOLAM NAJIS



Alhamdulillah. Kita syukur ke hadrat Allah swt kerana kemelut di Kelantan telah semakin reda dan hak rakyat Kelantan untuk mendapatkan semula royalti minyak milik mereka semakin mendapat perhatian ramai.

Ramai yang menyokong tuntutan royalti oleh kerajaan negeri termasuklah Ahli Parlimen Gua Musang iaitu YBM Tengku Razaleigh Hamzah.

Selain itu, seorang lagi penggubal akta berkaitan agihan royalti iaitu Tun Salleh Abbas juga turut menyokong penuh usaha kerajaan negeri Kelantan menuntut hak yang dinafikan oleh kerajaan Pusat.

So, siapakah yang lebih faham tentang akta berkaitan royalti ini selain daripada penggubal akta itu sendiri? YBM Tengku Razaleigh dan Tun Salleh Abbas atau Najib dan Muhyiddin?

Mamak roti canai tentulah lebih mahir dalam perihal roti canai berbanding pelahap roti canai. Ertinya, penggubal akta berkaitan royalti itu tentulah lebih memahami tafsiran akta tersebut berbanding pelahap royalti yang berselindung di sebalik lambang Petronas.

Itu soal royalti yang kelihatannya semakin panas dan akan terus membara dan membakar keangkuhan kerajaan UMNO/BN setelah dimarakkan api yang membakar itu dengan "doa pecah perut".

Namun, bukan itu yang mahu aku ulas di sini. Apa yang mahu aku ulaskan adalah kemelut sebelum ini iaitu isu PMBK, tajaan haji, Tok Guru mengamalkan kronisme dengan melantik menantu menjadi CEO PMBK dan lain lain yang berkaitan dengannya.

Bukan tujuan aku untuk menentang arus atau menongkah arus tetapi pada aku kita tidak seharusnya menyapu segala galanya ke bawah carpet dan berpura pura kononnya semuanya telah back to normal.

Isu isu ini akan ditiup semula suatu hari nanti sekiranya hari ini kita gagal mematikan puncanya. Suka atau tidak suka, kita perlu mencari di manakah puncanya dan pihak pihak yang bertanggungjawab ke atas isu ini, sama ada yang terlibat secara langsung seperti kickdefella mahupun yang terlibat dari belakang tabir seperti "orang orang itu", perlulah ditampilkan dan dipertanggungjawabkan walau siapa pun dia.

Bukan apa, kita tidak mahu hati dan perasaan Tok Guru Menteri Besar Kelantan itu terguris lagi walaupun setelah beliau berundur nanti (semoga Allah swt memberikan kekuatan kepada Tok Guru Hj Nik Aziz untuk memimpin dan membimbing kita).

Jika diperhatikan sekarang, ternyata kickdefella sebenarnya melancarkan perang ke atas Tok Guru Menteri Besar Kelantan dengan menjadikan Arifahmi sebagai sasaran bedilan.

Dalam masa yang sama, pimpinan pimpinan kecil di Kelantan yang melihat Arifahmi sebagai ancaman masa depan politik mereka pula semakin galak menambah rempah ratus ke dalam ramuan fitnah yang sedia ada.

Persoalan di sini, siapakah yang menetapkan ramuan ramuan ini? Siapakah yang menjadi tukang adun disebalik kickdefella yang berfungsi sebagai senduk? Ini yang perlu dicari dan ditampilkan.

Sehingga hari ini, tidak ada satupun diantara puluhan tuduhan kickdefella terhadap Tok Guru Menteri Besar Kelantan yang berjaya beliau buktikan.

Ada juga yang berkata Arifahmi juga gagal membuktikan semua tuduhannya terhadap kickdefella. Itu mungkin betul dan boleh jadi juga betul tetapi bukankah tanggungjawab membuktikan tertuduh itu bersalah terletak di atas bahu pihak pendakwa dan dalam isu ini kickdefella adalah pihak yang mendakwa manakala Arifahmi pula adalah tertuduh.

Jadi, seperti yang aku sebutkan sebelum ini, kickdefella dan juga tangan tangan hitam di atas bumbung PMBK perlu membuktikan dakwaan mereka adalah benar dengan mewujudkan prima facie dalam kes ini supaya mereka tidak dilihat berniat jahat atau istilah perundangannya dakwaan jahat atau malafide.

Sekelompok manusia di Kelantan telah melancarkan banner yang menuntut Arifahmi meletakkan jawatan dengan segera tanpa mereka fahami dahulu terma terma perjawatan di PMBK.

Arifahmi telah bersetuju meletakkan jawatan dan terma perjawatan menetapkan notis 90 hari perlu dikemukakan sekiranya beliau ingin meletakkan jawatan. Setakat ini, beliau mahu memenuhi terma perjawatan tersebut.

Malangnya, sekelompok manusia yang sedikit dangkal akalnya mahukan beliau berundur segera. Sedarkah kelompok ini bahawa Arifahmi itu menjawat jawatan CEO di PMBK dan bukannya seorang peniaga keropok lekor di tepi jalan yang boleh berhenti pada bila bila masa yang disukai.

Seperkara lagi, ketika perhimpunan menyokong Tok Guru di Jalan Dato Pati pada 4 Disember yang lalu, sepatutnya banner banner yang mengutuk Quraisy Malaysia yang dinaikkan dan bukannya didominasi oleh banner tuntutan royalti.

Bukan bererti aku tak setuju dengan banner tuntutan royalti tetapi bukan banner itu yang perlu diutamakan dalam konteks perhimpunan pagi itu. Walaupun royalti itu hak rakyat Kelantan tetapi perhimpunan pada pagi itu adalah perhimpunan menyokong kepimpinan Tok Guru dan bukannya perhimpunan menuntut royalti.

Ibaratnya, yang kahwin orang lain tetapi yang nikah orang lain dan yang naik pelamin pula orang lain. Musykil, kan?

Namun, apakan daya, ahli PAS sememangnya sering tertipu dan ditipu oleh lakonan beberapa kerat pimpinan yang hanya ditampilkan sisi wangi mereka dan disembunyikan sisi busuk mereka.

Kembali kepada persoalan asal tadi - Kenapa Perhimpunan Menyokong Tok Guru tidak didominasi oleh banner mengutuk Quraisy Malaysia yang menjadi punca kemelut tetapi didominasi oleh banner menuntut royalti?

Untuk menyokong Tok Gurukah atau mahu menampilkan wira dari kolam najis? Tepuk dada dan tanya diri masing masing.

Wallahu a'lam.

23 comments:

  1. tuan... tujuan perhimpunan ialah untuk menyatakan sokongan dan sayang kita kepada tok guru, bukan untuk mengutuk sesiapa... tuntutan royalti adalah perjuangan tok guru untuk rakyat kelantan, bukan perjuangan peribadi "orang itu" tetapi kenapa apabila "orang itu" hampir-hampir merealisasikan impian tok guru semacam ada serangan keatas "orang itu"... entri tuan kali ini banyak dipengaruhi oleh jaluran pemikiran mso... usahlah dibangkitkan lagi isu ini atau negeri kelantan akan lemas dalam gelombang bah yang berpanjangan...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kerana memberikan pandangan.

    Memang betul royalti itu perjuangan Tok Guru untuk rakyat Kelantan dan bukan perjuangan peribadi "orang itu".

    Soalnya, ke mana hilangnya "orang itu" ketika Tok Guru diserang bertubi tubi hari tu?

    Sekurang kurangnya, beliau sepatutnya menutup mulut musang belaannya daripada menggigit sana sini.

    Tapi....??

    Mahu merealisasikan impian Tok Guru atau mahu memunculkan dirinya sebagai "wira penyelamat" seperti selalu? Ini persoaloannya.

    Ana bukan bertujuan mahu membangkitkan semula isu ini tetapi isu ini tidak dikuburkan seperti mana isu UG.

    Isu ini hanya disapu ke bawah carpet dan boleh dikeluarkan pada bila bila masa sahaja terutamanya ketika mana Tok Guru berundur nanti. Ini yang mahu kita elakkan.

    Ana terpengaruh dengan MSO? Sorry sikit.

    Jika isu "orang itu" tidak boleh dibangkitkan kononnya sudah selesai, bagaimana pula isu PMBK yang masih ditiup dan disalak oleh orang orang tertentu? Kenapa tidak diberikan nasihat supaya turut didiamkan?

    Be fair.

    ReplyDelete
  3. habih2 la. tokguru x bising pon pasa huse. demo dop goyang2 lg.

    sudoh la tu. pikir la hok ke depey nuh.

    kalu huse jahat, tokguru la hok mulo2 terajang. tak payoh tunggu demo.

    ReplyDelete
  4. Dengar khabar dah dapat maklumat direct dari AF. PinkT dah tak nak terlibat ke?

    ReplyDelete
  5. Dah agak dah. Jika sentuh jer "orang itu", pukul 1am pun akan ada orang yang "bangun membela".

    PinkT terlibat atau tidak, pinkT nak terlibat atau tidak, pinkT sudah terserlah warna sebenarnya atau pun tidak, itu ko kena tanya dia. Aku tak nak ada apa apa hubungan lagi dengan dia.

    Aku dapat maklumat direct dari Arifahmi atau tidak, aku cedok maklumat daripada mana mana blog atau tidak, itu urusan aku. Yang penting, aku tak jaja nama sesaper seperti sesetengah daripada kita.

    ReplyDelete
  6. Saya amat sedih dengan sikap PS... anda sebenarnya pemecah belah persaudaraan islam yang sebenarnya. Saya hairan mengapa anda menyerang Husam bertubi-tubi sedangkan layakkah anda untuk memburu syahid dengan memakan daging saudara seagama sendiri? Setahu saya haram sesuatu jasad ke dalam syurga kalau memakan daging saudaranya sendiri. Sia-sialah amalan anda dengan melakukan perkara ini berterusan, walau apa hujah dan pendapat anda tanpa ada bukti-bukti yang menunjukkan Husam adalah pembuat onar dalam kemelut kepimpinan PAS Kelantan. Tunjukkan dengan bukti dan dalil yang kukuh, bukan berdasarkan kepada sangkaan-sangkaan yang sebagaimana kita tahu sangkaan-sangkaan itu adalah sifat-sifat syaitan yang cuba untuk mengwas-waskan orang beriman. Kalau Tok Guru sendiri memberikan pandangan yang benar dan ikhlas terhadap Husam, maka siapakah anda untuk menafikannya? Anda sendiri nak jadi insan yang cuba mengeruhkan sesuatu yang telah jernih? Kalau tok guru sendiri menafikan ada org memberikan nasihat-nasihat yang salah kepadanya.... maka siapa kita untuk menafikannya? Cerdik sangatkah kita? Pandai sangatkah kita? Alim sangatkah kita? Bodoh sangatkah tok guru untuk menerima nasihat-nasihat yang salah dari pembantu-pembantunya? Saya amat bimbang, pahala yang dikendong tak dapat, syahid yang dikejar pula berciciran.... Wallahu a'lam....
    Pemburu Mardhatillah..

    ReplyDelete
  7. Terpulang. Itu hak anda dan anda bebas menyatakan pandangan dan pendirian anda.

    ReplyDelete
  8. Begitu juga dengan Isu UG, walaupun pimpinan menyatakan bahawa ia sudah tertup rapat tapi masih ada yang mengungkit-ungkit, kenapa?

    Kes UG ini sengaja terus dutimbulkan adalah usaha untuk terus menerus menimbulkan kebencian kepada beberapa kerat nama yang disebut-sebut terlibat.

    Sekiranya isu UG ini padam bermakna kebencian terhadap pimpinan juga akan padam, maka 'orang itu' akan terpencil dan akan terserlah "bulu-bulu musang" yang melekat pada ayam.

    ReplyDelete
  9. Pembunuhan karakter @ character assasination.

    ReplyDelete
  10. Amender yang ko nak test pepagi nih ANON 7:52 ?

    ReplyDelete
  11. ps,

    maafkan saya, apa beza ps dengan kickdefella? dalam diri anda anda sekelumit 'kebencian' terhadap individu tertentu, kenapa?

    selamat memburu!

    ReplyDelete
  12. Ana tidak pernah membenci individu. Yg ana benci adalah sikap individu.

    ReplyDelete
  13. PS:
    I have different view on this..

    1.) isu Ariffahmi- mcm mane keadaan bg aku since TGNA still MB , tak elok ariffahmi berada di CEO. Sebab politik malaysia byk base on perseption. jadi lebih elok kalau jgn ade yg jadik org paling atas utk company paling utama dlm kerajaan.. nanti boleh mendatang fitnah.. dan fitnah elok lah dijauhkan.. dan rasanya ramai yg agreed pasal ni.. dan kita gak selama menghentam UMNO dlm kes ini.. so harap2 kita tak bersikap double standard dlm hal ni.. mcm manapun aku tak salah TGNA dan tak kata ariffahmi tak layak atau buat jht.. cuma ini dr segi perspektif politik malaysia dan especially kepada PAS sbg parti Islam..

    2.) isu banner minyak..
    kita kena tgk himpunan ini tercetus drpd trategy ape.. APe yg aku faham terjadi kerana demonstrasi drpada pihak umno depan bangunan kerajaaan negeri tempoh hr.. itu adalah penyebab utama kepada terjadi himpunan menyokong TGNA ni.. dan kita tgk pula ape sebab demonstrasi tuh.. Sebabnya adalah kerana doa TGNA keatas PM berkaitan dgn ROYALTI MINYAK.. jadi adalah RELEVAN utk org yg buat himpunan sokong TGNA utk bawa banner minyak ni sebab dia berkaitan secara langsung dan nak menunjukkan bukan TGNA saje yg nak royalti tuh tp seluruh rakyat negeri kelantan nak royalti dan bersama TGNA dlm hal ni. jika PM tak bg royalti memnag patut kita doakan dia pecah perut tuh...

    SO kesimpulan kat sini- kita kena berfikiran terbuka dan analysis dengan details dulu fakta2 yg ade.. kalau hanya base on kita tak suka sesuatu perkara dan kita hentam sesuka hati tanpa lihat fakta yg betul- masalah kita nanti-silap2 terfitnah yg tak sepatutnya plak

    ReplyDelete
  14. Arifahmi dah kata notis 90 hari diperlukan untuk beliau meletakkan jawatan tersebut dan dia sedang memenuhinya.

    Yang masih ada yg nak menyalak tu kenapa? Dia dah kata akan letak jawatan, kan? Malah dia dah isytihar, kan?

    Kenapa bila kena btg hidung orang itu, dan dan kita kata semua pihak perlu terbuka?

    ReplyDelete
  15. Salam ps...

    kalau ditgk dari pengomen di atas ramai yang menyokong 'orang itu' termasuk ambo dalam blog ps ni dan blog2 pr yang lain. pada ambo selagi orang itu tidak memudaratkan parti dan berusaha nak menaikkan parti melalui tindakan yang mungkin mencalarkan imej tok guru, kita kena berlapang dada la. Ini tidak berprasangka terlalu kuat...sehingga hari ini la..ada 'orang itu' menyebabkan PAS semakin lemah..TIDAK..bahkan sokongan kepada tok guru semakin kuat dan program 'unity gomen' pun semakin tenggelam...renung2kan ps kato ambo...'ore mudo, geng kito'!

    ReplyDelete
  16. john....ana setuju dengan anta tetapi bukan sangkaan jahat itu yg mahu kita utarakan.

    Yg mahu kita utarakan adalah hati hati dlm menilai takut takut yg disangka intan itu adalah kaca.

    ReplyDelete
  17. PS :
    aku sokong both TGNA dan Husam..
    dan aku taknak dua2 org dijauhkan oleh sebab2 khabar2 angin yg TGNA sendiri pon tak ambil peduli..

    dan aku risau ada dikalangan blogger PR yg kononnya sokong TGNA dan Pas ceuba memecahbelahkan PAS kelantan yg sememamngnya wujud geng2 tertentu yg dah saling jealous antara satu sama lain.

    i,m org kelantan so i know pasal sikap puak2 dlm kelantan ni.
    dan kekuatan kelantan sekrg ni byk bergantung kepada TGNA (paling besar) dan pembantu beliau yg bagus dr segi long term planning mcm husam..
    bila ade org yg nak memecahbelahkan dua org ni , aku sebagai org kelantan sudah pasti akan cuba bangkang sebab utk memelihara pas kelantan ni.. aku sayang pas kelantan sebab negeri tanah tumpah aku dan sayang juga kepada TGNA dan ORG KEPERCAYAANnya.. so tak timbul kat sini aku nak sokong husam sgt sebab aku sokong TGNA dan aku sokong org kanan yg dia sokong juga.. ade faham...
    kalau TGNA dah tak sokong husam itu lain lah crite pulak.
    ini TGNA dan bg sokongan jadi aku kompius apesal hang terus cuba memecahbelahkan pas kelantan ni.

    utk pengetahuan kau, sebelum husam jadi exco byk kertas2 kerja sudah dibuat oleh adun, tp takder EXCO pon mampu utk translatekan kertas2 kerja tuh dlm bentuk tindakan- semuanya jadi kertas yg cantik dan pandai ckp saje.. execution FAILED miserably.. itu adalah fakta sejarah- semua org tahu hal ni- bila ade org mampu yg menterjemahkan kertas kerja yg bagus ikut islam itu dlm bentuk tindakan, dan kita nampak kecantikan islam itu memerintah.. yg meliputi hal2 korohanian dan physical sekali.. itu yg tak mampu dibuat exco2 sebelum itu... bila husam dpt buat ( dan of course mesti ade juga project2 yg tak berjaya- mane ade org dlm dunia ni semua project mesti succes semua- nama dah businness) dan berjaya ramai org dengki- itulah menambahkan lagi masalah dlm pas kelantan tuh.. dan TGNA tau pasal ni..

    so kesimpulan tak perlulah kita memecah belahkan pas kelantan tuh .. biarlar TGNA yg uruskan dgn kebijaksanaan dia tuh.. habis crita.. tak usah lah jadi org pemecah belah jemaah.. UMNO memang suka kalau pas berpecah ni.. pls laaa tlg hentikan.. aku org kelantan memang tak suka dan akan lawan org yg cuba pecah belah kelantan ni.. pasal MSO- semua komen aku dia tak pernah siarkan sebab tak sependapat dgn dia..dia hanya approve org sependapat dgn dia saje.. so memang dia tuh talam dua muka dan manusia double standard- so aku tak peduli langsung pasal pendapat dia tuh- yg byk tak boleh pakai- sebab memang dia tak suka husam punya.. manusia jenis tuh takleh jadi tempat rujukan.. baca boleh- percaya jangan..

    mcm manepun aku ucapkan trima kasih bebanyok kat PS at least dia siarkan komen2 yg tak sependapat dgnnya- cuma dia still tak puas hati dgn pihak satu lagi-- so harap2 pas ni boleh berlapang dada dan biarlah TGNA yg uruskan hal ni. biarlah dia settlekan dan kita berilah sepennuh kepercayyaan kepada TGNA utk settlekannya.. tak usah kita tambah lada utk pedaskan dan panaskan keadaan yg dah hampir reda itu..aku rasa cukuplah kita hentam sesama sendiri. igtlah musuh kita utama masih ade didepan sane..@umno tuh..

    ReplyDelete
  18. Jika sygkan kedua duanya, maka berhujahlah supaya isu ini ditutup. Bukannya menghujah panjang lebar membela org itu dan org ini.

    Ana sendiri telah mendiamkan diri terhadap isu ini setelah Tok Guru kata selesai. Ana hanya buka mulut semula setelah pihak sebelah sana yg terdiri daripada bloggers yg bukan bloggers PAS tetapi buat buat mcm PAS masih mengungkit itu dan ini.

    ReplyDelete
  19. hujah aku s0kong both TGNA dan Husam...
    so aku adil dlm perkara ni- dua2 aku sokong-
    done brother.

    yg aku tak sokong geng yg pecah belah aje.. tu pon aku tak sebut nama sesapa pon sebab can be anyone maaa.

    ReplyDelete
  20. Mmg it can be anyone tetapi kenapa apabila turn ana menjawab serangan, dan dan org minta ana fikirkan jemaah?

    Kenapa masa org tu menyerang, takde sesaper pun minta org tu fikirkan jemaah?

    Be fair...

    ReplyDelete
  21. Menjalankan kerja bagus, melaksanakan idea2 pembangunan, sememangnya dituntut,tetap dihargai tapi apakah kerana jasa2nya itu mau ditutup kesalahannya yang lain?? Ana tak peduli, Hassan, Nasha, Husam, mereka tetap tak bijak dalam kes-kes yang membabitkan mereka. Masing2 buat salah.
    Husam sendiri semua maklum ada kaitan rapat dengan KICKDEFELLA, sepatah habuk pun takde komen dari Husam dalam isu nie kenapa? Kenapa dia tak cuba pertahankan imej TGNA daripada serangan KICK? Itu yang menjadi persoalannya??
    Ana tak boleh nak sapu bawah karpet benda2 TERANG macam nie, sama juga macam isu jumpa dalam GELAP/UG, benda macam tuh selagi tak disetelkan, tetap tak boleh disapu bawah karpet. Selagi Husam tak keluarkan kenyataan berkenaan Kickdefella, atau berhenti daripada menyuruh Mahfuz, atau sekutu2 Husam berhenti mendesak isu PMBK, selagi itulah tak selesai??
    Ana tak kisah, pemimpin itu ada jasa ker, pemimpin tuh cerdik ker, berwawasan ker, bagi ana semua pimpinan PAS sama, semua ada ada jasa, semua ada kelebihan masing2, tetapi bila sampai satu2 isu, KENA BERTANGGUNGJAWAB.

    --jejak awan...

    ReplyDelete
  22. Ana tak kisah, pemimpin itu ada jasa ker, pemimpin tuh cerdik ker, berwawasan ker,
    bagi ana semua pimpinan PAS sama, semua ada ada jasa, semua ada kelebihan masing2,
    tetapi bila sampai satu2 isu, kenapa x BERTANGGUNGJAWAB? Kalau kamu orang harapan TG Nik Aziz, kenapa bila TG Nik Aziz dibelasah
    kamu diam membisu? Tambahan bukan orang lain KICK tue, sekutu kamu juga?? Logiknya macam tulah...

    --jejak awan...

    ReplyDelete
  23. Betul tu jejak awan.

    Malangnya, ramai yg bias walaupun semua sibuk kata ana bias.

    ReplyDelete