Wednesday, October 14, 2009

SUSAH SANGATKAH UNTUK FAHAM BAHAWA KEREDHAAN ALLAH SWT TIDAK BERSAMA PAS DI BAGAN PINANG AKIBAT DARIPADA PERANGAI DAN SIKAP PAS SENDIRI?



Ada penulis mahupun pemberi komen berkeras menyatakan di antara faktor kekalahan PAS di Bagan Pinang adalah faktor "hanya ada 4 cawangan PAS sahaja di Bagan Pinang dengan kekuatan lebih kurang 100 orang ahli berbanding ahli UMNO yang berjumlah lebih kurang 3 ribu orang".

Pada aku. faktor di atas memang tidak dapat ditolak tetapi tidak boleh dijadikan hujah kerana Perang Badar juga sama situasinya seperti di Bagan Pinang. Pentas peperangan berat sebelah di mana tentera Islam hanya 303 berdepan dengan ribuan tentera Quraisy yang serba lengkap.

Alhamdulillah, tentera Islam tetap menang. Why? Kerana keredhaan Allah swt ada bersama-sama dengan mereka.

Maknanya, faktor keredhaan dan restu daripada Allah swt itu mengatasi faktor yang lain lain. Jadi, faktor diatas tidak sesuai untuk menjadi "bunga silat" PAS untuk menghalalkan kegagalan PAS merampas Bagan Pinang.

Mereka hanya bergantung sepenuhnya dengan kerja dan perancangan akal manusia.

Solat, yer solat. Tetapi berapa ramai yang solat kerana Allah swt? Berapa ramai yang solat sebab "dia ahli PAS"? Berapa ramai yang solat kerana malu sebab orang lain solat?

Lebih malang lagi, berapa ramai yang berkopiah dan berjanggut tapi tak solat pun !!!!

Amatlah malang sekali apabila kita yang mendakwa sebagai ahli Gerakan Islam masih menjadikan faktor "dunia" sebagai "bunga silat" dalam menghalalkan kekalahan kita dan gagal sama sekali untuk merenung dan bermuhasabah diri dengan faktor faktor "Allah swt".

14 comments:

  1. se setuju dongan saudagho PS...bilo kalah mulo la melalak menyalahkan puak yg sebolah sano sepatutnyo ceghomin dighi dan muhasabah...bukannya asyik nak menyalahkan oghang yo...contohi la Syaidina Umar, kogheh dongan pemerintah, lombut dongan oghang bawahan..ni idak, baghu yo dapek title YB dah belagak...lupo dio yg tu pinjaman yo daghi Allah...

    ReplyDelete
  2. Hoi bodoh! Ko kata PAS kalah sebab Allah tak redha - ramai org PAS tak sembahyang . Jgn mudah buat FITNAH dan kesimpulan gila mcm itu. Ramai yang bermusafir dan mereka sembahyang jama'- qasar. Umno tu perasuah dan bukannya kaki sembahyang pun; tapi boleh menang! Apasal? Boleh cerita sikit tak?

    ReplyDelete
  3. Hidup..Hidup..Hidup Rakyat!! Takbir!!!

    http://ohpolitik.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. PAS tidak harus salahkan cawangan. cawangan kami, walaupun 4, 7 ke berapa ke, ada usrah berjalan. bukannya cawangan yang banyak tapi kaku.

    PAS harus buat post mortem. ana nampak di sini ada elemen meminta-minta jawatan, hingga timbul fitnah, dan sebab itu, Allah tak tolong kita.

    Juga seperti yang saya pernah komen sebelum ini, amalan kita lemah. jemaah kita berpecah. akhlak kita rendah. macam mana pertolongan Allah mahu turun?

    UMNO menang kerana mengikut sunantullah. dengan gerak kerja yang teratur, dengan petugas yang ramai dsb, mereka memang boleh menang. kita yang sedikit ini, memerlukan pertolongan Allah to defy logic dan menang. Kita tidak berada dalam situasi yang memungkinkan rahmat Allah datang dengan mencurah-curah.

    Apapun, saya rasa, Allah tidak akan sia-siakan doa segolongan kita yang ikhlas beramal. InsyaAllah, ada la hikmah kalah di bagan pinang.

    Z- AJK Pemuda Teluk Kemang menaip di Masjid Bagan Pinang

    ReplyDelete
  5. Assalamu alaikum sdr.

    Setuju sangat dengan analisa saudara. Itulah hakikatnya.

    Izinkan saya petik sebahagian dari ulasan saudara untuk jadikan n3 di blog saya.

    ReplyDelete
  6. Saya setuju dengan saudara, hanya jauhari yang mengenal manikam.

    ReplyDelete
  7. Apa komen-komen ni. Jealous ke? Pas ni kan 'king maker'. Semua orang dengki dengan Pas. Sebab itu komen banyak-banyak. Pas nak buat apa ikut suka le. Pas nak baik dengan sapa ikut suka Pas le. Pas nak bertengkar dengan sapa ikut suka Pas le. Hang rakyat apa tahu...

    ReplyDelete
  8. Kepada ANON 4:41...

    Aku berani tulis macam tu sebab aku perhati sendiri. Aku analisa sendiri tentang "tinggal solat" nih.

    Bukannya aku main tulis sembrono jer.

    Ko tanya aku why UMNO tetap memang walaupun UMNO tak solat dan amal rasuah walaupun terang terangan redha Allah swt takde dengan UMNO.

    Ko mengaji ker ko sekadar taklid buta tuli? Ko tahu tak dalam Islam nih ada soal ISTIDRAJ?

    Ko faham tak ISTIDRAJ tu apa? Ko tahu tak ISTIDRAJ tu apa?

    Kalau ko faham ISTIDRAJ tu apa, ko tak akan tanya aku soalan bodoh tahap gaban tu.

    ReplyDelete
  9. Islam ajar kita jama' takkhir dan jama' taqdim. Tapi, jika kita telitikan atau jika kita perhatikan, ramai yang jama' takyah.

    ReplyDelete
  10. ANON 4:41....lain kali cuba amalkan "gila kuliah" berbanding "gila ceramah" supaya ko faham ISTIDRAJ tu apa. Supaya ko tak serlahkan kejahilan ko sendiri.

    ReplyDelete
  11. tuan PS, tak payah la beremosi sangat pada anon 4:41. Cukup lah dikatakan, perjuangan islam ini suci. perjuangan UMNO memang tak suci. Maka, bersandarkan sunnatullah, siapa berusaha kuat dia berjaya. PAS dalam keadaan serba kekurangan, perlu kerja lebih, dan amal lebih, barulah datang pertolongan Allah.

    Kerana perjuangan ini suci, maka Allah bayar cash pada perbuatan yang tidak soleh. Contoh, pada perang uhud, perbuatan sahabat yang mengingkari arahan Nabi s.a.w, telah dihukum dengan kekalahan. Perbuatan pemuda N9 tidak bekerjasama dalam PRK telah dihukum dengan markaz pemuda diserang dan diaib. Perbuatan lobi, tak solat, riya', bangga diri, dan semua yang PS dah sebutkan, telah dihukum dengan kalah yang sangat memalukan. Pimpinan tidak harus mengeluarkan statement yang menyalahkan PAS kawasan, Pas cawangan dan lain lain. Mungkin perlu semak diri sendiri.

    ReplyDelete
  12. Maaf sangat. Bukan ana nak beremosi. Ana memang pantang dengan taklid buta tuli nih.

    Perjuangan "ikut ikutan" nih ana memang sukar nak "layan".

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete