Monday, October 12, 2009

JANGAN SAMPAI PENYOKONG LUDAH DAHI DUA TIGA KERAT PIMPINAN YANG SOMBONG DAN ANGKUH YANG BERADA DALAM PAS



Pada sesetengah orang, faktor kekalahan PAS di Bagan Pinang adalah SPR dan undi pos. Ada juga yang turut meletakkan kesalahan itu kepada pihak polis. Ramai juga yang mengambil pendirian bahawa pengundi takut untuk memberikan undi kepada PAS kerana "samseng" dan "ganas"nya budak budak UMNO.

Aku tak nafikan semua tu. Faktor faktor itu ada benarnya. Pada aku, faktor faktor dan alasan alasan itu bukanlah faktor atau alasan utama walaupun tidak ada sesiapa pun yang boleh menafikannya.


Secara peribadi, pada aku, ada faktor lain yang menyebabkan PAS gagal menawan Bagan Pinang. Faktor yang mempunyai hubungkait dengan keredhan Allah swt.


Dulu, ketika zaman "kalah", pimpinan PAS boleh berlebih kurang dengan ahli dan penyokong. Sekarang tidak lagi. Buktinya, Dr Hatta Ramli naik angin apabila petugas meminta beliau bangun daripada kerusi reporter dan duduk di kerusi yang disediakan oleh pimpinan.


Kenapa kalimah "saya pimpinan" itu boleh terpacul daripada mulut beliau? Kerana pendekatan "demonstrasi" itu sudah sebati dengan jiwa beliau walaupun seringkali sikap "demonstran" beliau itu melanggar adab sebagai seorang pimpinan.


Dulu tak macam tu pun.
Dulu, ketika zaman "kalah", pimpinan PAS boleh bermalam bersama sama dengan ahli dan petugas di markaz markaz kenapa sekarang tidak lagi? Kenapa sekarang dah pandai sewa hotel?

Tak kisahlah saper yang bayar, soalnya kenapa jadi begitu?


Kenapa sudah wujud jurang di antara penyokong dan pimpinan PAS? Adakah kerana "status" pimpinan itu membuatkan "anda" semua sudah layak menjadi ahli syurga sehinggakan tidak lagi betah untuk bergelumang dengan ahli bawahan?


Bergelumang dan bergaul dengan ahli bawahan ini bukan setakat "salam dan cium tangan" sahaja. Lebih daripada itu sebenarnya.


Jika "anda" kata gambar anda makan nasi lemak berbungkus polisterin tu sebagai bukti "anda" berjiwa rakyat, itu bukanlah bukti yang "bermaruah" sebenarnya.


Anda makan nasi lemak berbungkus polisterin itu kerana "anda" nak meraikan Khalid Ibrahim dan bukannya kerana itu budaya anda.

Dulu, memang itu budaya "anda" tetapi sekarang tidak lagi.
Di Bagan Pinang, budaya berjiwa rakyat "anda" adalah Bangi Kopitiam dan Satay Hj Samuri.

Kenapa "anda" jadi begitu? Kerana anda hanyut dalam tipu daya kemenangan.
Maka, layaklah untuk PAS gagal di Bagan Pinang. Kerana apa? Kerana hipokrasi sebahagian daripada pimpinan yang ada.

Suruh dan arah ahli, petugas dan penyokong hadir ke program Munajat Perdana tetapi pimpinan hilang entah ke mana !! Mona Fendy betullah !!

Sebenarnya, banyak yang aku nak ulas. Tapi, rasanya cukup sekadar aku senaraikan jer. Bukan apa, kang kalau aku ulas, kalau "naik syeikh" kang, aku ludah jer dahi dahi pimpinan yang hipokrit nih. Risau aku ter"haramjadah"kan jer kelompok nih.


Dulu boleh makan dan minum penuh kemesraan dengan penyokong dan ahli, sekarang tidak lagi.
Dulu boleh solat jemaah bersama ahli dan penyokong, sekarang sukar sekali.


Dulu boleh tidur di markas dan di bilik gerakan bersama ahli, sekarang tidak lagi.


Dulu akan penuh mesra meluru ke arah ahli dan penyokong untuk bersalam, sekarang tidak lagi. Jika ahli tak mulakan langkah, maka terus tak melangkahlah sebahagian pimpinan.

Jika dulu boleh mengimamkan solat fardhu kami, kenapa sekarang sukar sekali?
Jika dulu boleh solat awal waktu, kenapa sekarang tidak lagi?

Jika dulu taat perintah, kenapa sekarang hanya memerintah lepas tu menyorok dalam kabin?


Jika dulu selesa dengan panggilan ustaz atau haji, kenapa sekarang hanya akan menoleh apabila dipanggil Dato atau YB?


Jika dulu, tidak kisah untuk berehat bersama sama ahli dan petugas di bawah bahang khemah, kenapa sekarang hanya betah berehat bersama kelompok sendiri di dalam kabin berhawa dingin?

Dulu mesra berpeluk dengan penyokong dan petugas, kenapa sekarang tidak lagi?


Itu faktor hipokrasi pimpinan. Yang di bawah nih pula faktor hipokrasi penyokong dan petugas.

Pimpinan bersolat tetapi berapa ramai pula petugas tidak solat sedangkan kopiah putih atas kepala !!


Berjanggut dan berkopiah putih tetapi masih kencing berdiri !!

Berkopiah dan tanda sujud jelas di dahi tapi waktu makan, senduk ikut nafsu makan tanpa terfikir sama ada kawan yang lewat akan dapat makan atau tidak !!


Bila ketua kumpulan bagi arahan, masing masing dengar seperti penuh minat tapi tak ikut pun !!
Yang kita asyik buat hanyalah nak tunjuk depan pimpinan bahawa kitalah yang paling kuat bekerja.

Yang ramai, sembang berdegar degar tapi kerja satu apa pun tak buat !!


Ramai yang pakai baju Unit Amal ketika di Markaz Induk tetapi yang buat kerja hanya Hj Zamuri dan geng geng dia !!


Ada petugas Unit Amal yang sepatutnya mempunyai akhlak yang lebih tinggi berbanding petugas biasa sebaliknya menjadi Ketua Provokasi setiap kali kereta milik musuh melalui jalan di depan Markas Induk !! Bila ditegur, dan dan nak marah !!


Ramai yang datang tapi sekadar datang melancong dan datang nak menghabiskan makanan petugas tapi satu apa tugasan pun tak buat !! Bila tegur, kalut nak sakit hati !!


Aku dah rasa nak ludah dah nih sebenarnya. Taraf "haramjadah" sebahagian pemimpin dan sebahagian penyokong serta petugas PAS nih rendah sikit jika dibandingkan dengan taraf haramjadah UMNO/BN.


Lepas nih, masing masing lepas solat, duduk diamk, tenangkan fikiran di atas tikar srjadah, renung semula diri masing masing. Muhasabah semula amalan dan sikap masing masing, baik pimpinan, petugas, penyokong, pelancong mahupun bloggers.


Tanya diri masing masing secara jujur - PAS kalah kerana faktor dunia atau kerana faktor takdenya keberkatan dan perkenan daripada Allah swt?


Jika perkenan Allah swt tu ada dengan kita, tentu kita dah menang. Soalnya, keberkatan itu takde. Soalnya, why Allah swt tak restu perjuangan kita di Bagan Pinang? I

tu namanya muhasabah.

Jadi jadilah nak tuding jari kepada media ker, SPR ker, polis ker. Kami ahli bawahan dah muak dengan alasan alasan sedemikian. Pimpinan tak pernah nak mengaku kelemahan diri !! Memang hamlau !!


Dewan Ulama tetap dengan "hidup segan mati tak mahu" yang dipeloporinya sejak dulu. Dewan Pemuda pula asyik dengan program "syok sendiri"nya. Kenapa jadi begitu? Kerana memiliki barisan kepimpinan yang gagal !!


Gagalkah TG Hj Hadi sebagai Presiden PAS? Tidak. Jadi, di manakah letaknya kegagalan itu? Presiden tidak gagal tetapi Presiden telah memilih orang orang yang gagal untuk berada di saf pimpinan. Maka, jadilah barisan pimpinan itu sebagai barisan pimpinan yang gagal dan syok sendiri.


Masing masing bila dah pegang jawatan, dan dan nak tonjol diri kononnya serba boleh padahal bukan serba boleh tetapi bodoh sombong.

Bila dapat jawatan, lantik kroni kroni dan individu yang rapat sebagai penasihat dan cantas tunas tunas yang suka mengkritik dan kelihatan boleh menggugat kedudukan.
Nih perangai UMNO !!

Tak tahulah pula kot kot memang sesetengah "tu" PAS di jubah tetapi UMNO di hati. Serban di kepala tetapi Melayu di otak.


Cermin diri. Jika tidak, aku nak hantar borang UMNO kepada puak puak pekak badak dan puak puak bodoh sombong nih.


p/s : Lain kali, sanggahlah lagi pandangan Mursyid al-'Am. Kan dah kena ketulahan nih. Bukan bererti Mursyid al-'Am tidak boleh ditegur tetapi janganlah menganggah secara terbuka kepada umum. Bengong betullah........

36 comments:

  1. semua orang boleh beri pandangan untuk post mortem. Bagi saya yg jadi ahli pas NS dan terlibat byk praya, saya ingin beri komen begini:
    1. Faktor pengundi pos ; dulu lagi undi pos memihak kepada BN dan cara pengundian yang tidak tulus. Pas bertanding di padang yang tidak rata dan sengaja menyerah tengkuk.Mana-mana undi pos tentera BN akan menang solid.
    2. PAS tak kuat di Bgn Pinang/PD; ini hakikat yg benar kerana pas tak aktif di sana. Banyak kerja praya dilakukan oleh ahli luar dan termasuk bantuan ahli-ahli dari negeri lain. PKR juga tidak ada ramai ahli(Melayu) di sana. Kemenangan PR 2008 bagi Parlimen T.Kemang dan dun-dun adalah kawasan majoriti China-India.
    3. Orang Melayu tempatan/tentera masih menaruh sangka baik dgn UMNO. Mungkin mereka tau Isa kaki rasuah tetapi faktor UMNO untuk melayu masih tebal. Saya dengar mereka anggap Pas kawan dgn DAP sebagai kesilapan. DAP lebih bahaya dari MCA. Sanak saudara saya sbelum ini sokong Pas tapi sejak beberapa isu yg menyentuh masa depan melayu mulai sangsi dgn Pas menangani isu ketuanan melayu. Petugas mereka masuk ke rumah pengundi dgn isu ini disamping bawa hadiah hamper/duit. Ada kawan saya pengundi Bgn Pinang dapat 100 rgt seorang ( Tmn Pd Utama)
    4. Sikap pengundi India yang berubah. Samy ditolak tetapi mereka masih menaruh harapan kepada kepimpinan baru MIC dan keaktifan pemuda/i MIC dan parti2 kaum India masa itu sangat baik. Mungkin mereka ada janji tertentu pemimpin BN untuk mereka. Di Ladang Siliau dan Brodwall tempat kami bertugas, ada pengundi takut menerima kami.. biarpun isu Kugan dan pijak kepala lembu diedarkan melaui DVD dan risalah bergambar, mereka terima tetapi agaknya edaran Kepala Agong ( ringgit) lebih memukau mereka. Faktor ini perlu difikrkan oleh PR masa depan kerana perubahan kaum India ini boleh melepaskan kerusi kita yang ada.
    5. Faktor pemuda samseng UMNO mungkin ada kaitan tetapi itu bukan faktor utama sebab undi pos dan sikap pengundi tempatan melayu dan India kawasan ini. Peranan media mengulas ketua pemuda pasal Jihad juga memberi kesan kepada penduduk tempatan. Kehadiran pasukan gadebe Kelantan selepas serangan samseng umno, seolah-olah bertemu ruas yang menyebabkan memberi tanggapan negatif org tempatan. Kita jadi serba salah.
    6. Saya rasa bukan faktor pemimpin PAS dan Dsai jadi halangan. Sikap ada pimpinan yang sombong diharapkan tidak berlaku lagi.
    7. Praya kecil menjadi tumpuan kerajaan Pusat dan BN. Rasuah menjadi-jadi dan media utama sebelah mereka.
    8. Ada bloggers yang kata pimpinan UMNO dan isa dapat menyanggah pimpinan PR dgn jelas dan dimainkan oleh media utama. Pengundi dengar dan kita tak boleh jawab.
    9. Ada penceramah India( YB Keadilan)pertikai nama PDRM ( minta buang nama Diraja) pada polis, itu statement bahaya yang menyukarkan kita.

    Pendekata, pengurusan praya Pas/PR masih lemah dan Bgn Pinang tidak selesa untuk kita. Kalau ada praya lagi selepas ini ( kalau ada YB mati) kelemahan ini perlu difikirkan semula. Jgn yakin sgt pengundi India dan China terus bersama kita!!! kita kena buat mcm Isa Rasuah itu.. dia dekat pengundi Bgn Pinang dan banyak jasanya.. kok kuat melahap rasuah dan beri rasuah tak kisah sbb melayu, china dan india yang tak beriman tidak mempedulikan itu semua. Jadi, calon-calon pilihan untuk kawasan tertentu perlu dikenal pasti dan mendekati rakyat segera.

    ReplyDelete
  2. Seperti yg ana maksudkan di atas...ana tak nak ulas faktor faktor seperti SPR, PDRM, rasuah dsbnya walaupun itu adalah di antara faktor yg ada.

    Ana hanya nak ulas faktor redha dan restu Allah swt.

    ReplyDelete
  3. ludah aje le. tunggu apa lagi. kami pun dah tahu lama dan dah lama ludah pun. ayah saya pun dan keluarga semua pas tegar. tapi macam anda tuliskan lah maka saya tak lagi menyokong pas. berpatah arang. habis duit orang pergi haji dan tabung krbajikan di kebas oleh pemimpin berkopiah ini pada 1980an di kuantan pahang. jadi saya pun mula meludah le. nak sokong baik sokong yang dah kuat. bukan hanya terasa kuat. untuk agama dan bangsa jangan senang-senang kita nak perjudikan dalam pilihanraya. jika silap badah agama dan bangsa kita. jadi saya ludah le sekali lagi pada PAs dan PKR. Bab DAP tu memang dah kahak pun saya dah bagi.

    ReplyDelete
  4. Ko tak perlu menyibuk di sini. Ko jilat jer perasuah yg kawan kawan separti ko pilih tu.

    ReplyDelete
  5. sy setuju dgn PS...faktor dlman lebih penting dari luarn...modusoperandi dlm tarbiah Pas,ade sedikit kepincangan,sekalipn modulnye tepat,bersesuaian dan jelas...Allah taala nak menguji kita,nk pastikn kita betul2 layak,persedian luar dlm ahli mesti ada..dah tiba masa,Allah pn dah janji nk beri kemenangan...Iman Hasan Al Banna pn pernah sebut,masalah gerakan Islam skrg ni suke petik buah sebelum masak...kita renung2 bersama...

    -saddamalaya-

    ReplyDelete
  6. Salam Pemburu Syahid,

    Jgn emosi bila dikomen oleh Arif Omar,fikir dgn matang dan berhujah terangkan guna akal..
    Dah namapun blog kena sediakan la mental tu,jgn ingat org nak setuju dgn kita sentiasa tp ramai yg akan menyokong jika hujah berbisa..mudah2an.

    ReplyDelete
  7. haii..nak buru syahid..terburu haramjadah pulak (sambil tertelan kahak sendiri)..mungkin ko kene check mulut ko busuk tak..ataupun hati ko busuk..nak syahid gi lah palestin sana..sembang je lah ko

    ReplyDelete
  8. Ana memang tak akan layan lagi blogger Ariff Omar tu. Itu jer. Sebab tu ana kata dia tak perlu buat kacau di sini.

    Dulu kami agak baik walaupun sekadar di alam maya but now no more. Itu jer.

    Buat ANON yang kata "kalau nak syahid gi lah Palestin". Nampak sangat ko nih bongok. Saper ajar ko syahid tu hanya boleh ditemui di Palestin?

    Kalau bongok tu bongok jugalah. Ko ingat, jika ko guna ANON tu, identiti ko leh disembunyikan ker?

    Gara penulisan tu pun aku dah leh agak ko nih biru atau hijau. Dah tak berani nak guna ID ker?

    ReplyDelete
  9. Salam..
    bg sy sng je. undi pos hy 3 ribu lbh. Tp hmpr 9 ribu lbh undi lg kt mn? PAS hy sibuk menyalahkn undi POS. Walhal, pengundi2 biasa lg ramai n mereka menilai kemampuan PAS. So, sy mmg tk stj jika PAS hy asyik slhkn undi POS. ade faktor2 lain yg lbih utama.
    Ini msnya PAS tunjukkan kebolehan mentadbir negeri yg ade. Kelantan kekal di tgn PAS sbb kebolehan tok guru mentadbir PAS mengikut cara yg di sukai rkyt Kelantan. Tjkkn kemampuan jgn asyik nk besar kepala.
    -pendekar laut-

    ReplyDelete
  10. arif yg x arif....kesian ko....cetek minda,lemah batin...Iman tgh menurun latu,itu yg ayat jadi camtu..
    1980,kebas duit haji konon...umno dh lebih 50thn,jadi penyangak...umno tu pn xpatut wujud..skrg sokong pula umno,lg la xarif..dh mmg kuat,kuat ape?menipu....

    Hei arif omar...nape la ko xarif?sbb ko xarif la ko xtau yg jepun tu maju sbb xde BN memerintah,Arab myk murah sbb BN xmemerintah...Sbb ko xarif la ko xtau yg nabi s.a.w. tu menentang bangsanye sendiri,termasuk pakcik makcik tok nenek moyang baginda,demi generasi SEMUA bangsa.sbb ko xarif la ko xtau rasul2 tu diturunkan utk memerangi pemerintah zalim...sbb ko xarif la ko xsokong PAS nk buat negara Islam,memastikan ISLAM MEMERINTAH,BUKAN DIPERINTAH...Sbb ko xarif la ko sokong umno yg xarif dgn hukum islam...

    Sbb ko xarif la ko xtau BN dh kitai duit negara..sbb xarif la ko tutup mata pemerintah negara kita jual kete proton lebih mahal pd rakyat M'sia dr negara lain...sbb ko xarif la ko pejam mata penyelewengan duit tabung haji berjuta2....Sbb xarif la bank islam pertama dlm dunia rugi berjuta2.Sbb xarif la syarikat penerbangan negara rugi dan dlm masa sama Airasia blh kaut untung..Sbb xarif la,kita bandingkn harga myk kita dgn negara bukan pengeluar myk..

    Apakah kearifan ko tu layak di nilai?

    Pemimpin BN hanya ARIF UTK MENIPU..org yg xarif je xsedar dan terus menyokong..

    kesian en.arif omar...moh kita bantu dia jadi yg arif...

    PAS diwujudkn kerana nk memberi kearifan kepada rakyat malaysia tentang ISLAM..Tugas pas juga menjatuhkan pemerintah yg xarif...

    "Allah lebih Arif"

    -saddamalaya-

    ReplyDelete
  11. Satu perkara yang semua orang kena fikir terutamanya yang mempunyai minda spesis minda Ariff Omar.

    Bila parti ada kelemahan, baiki kelemahan tu. Bukannya isytihar keluar parti dan terus menyokong part lawan.

    Bila pimpinan dalam parti ada kelemahan, tegur. kalau agak agak dah tegur pun pekak badak juga, tukarkan jer. Bukannya isytihar keluar parti dan join parti musuh.

    Tak perlulah nak dakwa "anda tidak berpihak" jika anda hanya menghentam PAS tetapi dalam masa yang sama anda senyap sunyi terhadap kebejatan UMNO.

    ReplyDelete
  12. masing2 sebok sangat dengan politik duniawi sampai x sempat p Usrah... sebab tu jadi cam ni kot... nauzubillah.. mintak dijauhkan..!

    p/s : sedeyh bile pkir balik ape yg nta tulis tu.. ade betulnye jugak... hurm..

    ReplyDelete
  13. Betul, semua pihak dalam PAS perlu muhasabah.Kembalikan seperti dulu Pres perlu rombak mana yagn patut dirombak..ni bukan hanya soal Bagan Pinang tapi masa depan Pas sendiri.Apaun hujjah bagan pinang mari kita jadikan titik tolak kearah lebih baik pada masa akan datang.mailgolok

    ReplyDelete
  14. Di Manek Urai, Allah swt dah bagi isyarat PAS kena muhasabah.

    Di Permatang Pasir, Allah swt dah bagi peluang kedua kepada PAS untuk insaf.

    Di Bagan Pinang, Allah swt dah bagi jawapan jelas bahawa PAS perlu berubah secara menyeluruh dan jangan lagi syok sendiri.

    Semoga PRU Ke 13 nanti, Allah swt tidak menguburkan PAS. Ameen.

    Berubahlah.....

    ReplyDelete
  15. emosi nampak lu marah kat siapa sebenar nya,kalau namanya manusia tentu lah bernafsu dan sekarang baru kenal sifat sebenar pemimpin yang kau puja ,itu baru sedikit saja kesenangan yang di beri kalau banyak muka hang pun dia ludah padan muka.

    ReplyDelete
  16. Salam.

    Betul tu,kita semua kena muhasabah. cari kesilapan diri dari menunding jari. Mungkin ada silap dan khilaf dari dalam .mungkin tutur, mungkin sikap,mungkin riak dan mungkin takabur sudah mendampingi,mungkin kita tidak sedari ataupun mungkin kita enggan akui, walau pihak 'belah sana' sudah mengetahui.

    Apa-apa pun, aku akan bermuhasabah sendiri, tanpa politik yang kini kotor. hanya kepada agama aku kembali. mungkin aku telah diperdaya dengan imej luaran.Hitam didalam hanya Allah yang tahu.

    ReplyDelete
  17. Buat anak dedap...walaupun pimpinan PAS ada nafsu tetapi mereka tidak pelahap seperti pemimpin UMNO.

    Ko jangan nak samakan pimpinan kedua dua pergerakan tersebut.

    Kepada ANON 7:37, kembali kepada Islam bererti patuh kepada setiap huruf yang ada di dalam al-Quran. Dalam erti kata lain, mentaati semua sistem yang telah ditetapkan oleh Islam secara keseluruhan dan bukan secara terpilih.

    Mentaati sistem Islam secara keseluruhan pula membawa erti mematuhi semuanya dan bukannya ambil sebahagian dan tingalkan sebahagian yang lain.

    Apabila cuba memisahkan politik daripada Islam, ertinya cuba menafikan salah satu asas yang menunjangi Islam.

    Politik tidak kotor. Yang mengotorkan politik adalah ahli politik. Bukannya salah politik itu sendiri.

    Politik Islam tidak sama dengan politik demokrasi. Malangnya. polittik Islam sedang dipandu ke arah politik demokrasi yang penuh kepalsuan oleh tangan tangan jahat.

    ReplyDelete
  18. haha....ludah je lah. jangan lupa dengan kahak2 sekali.
    takkan baru nak perasan perangai pemimpin hamPAS macam haramjadah. dari dulu lagi dah macam tu. itu pun diaorang dah habis cover dah. perangai sebenar 100 kali ganda lagi teruk...
    tapi aku nasihatkan, jangan ludah yang barisan tinggi tapi tak tinggi tu. ludah sekali dengan 2 org tua bangang hadi bawang dgn N.ajis. tapi jangan ludah kat badan tapi kat dahi. bagi nampak hitam kehijauan. baru nampak ulamak. hua..hua..hua..dah la. hamPAS ni lagi haram dari smua parti dlm malaysia. lagi haram dari DAP. hahahaha

    ReplyDelete
  19. tak leh tahan aku tgk pengikut2 hamPAS ni. ntah ape la yang korang perjuangankan.
    1)nak kata islam,
    -dah kena gadai dek org tua nyanyuk tu. orang kutuk islam, hina islam, caci islam, semua dia kata ok. ade je hujah2 nak meng'ok'kan walaupun jelas bangang. tapi lagi pelik, pengikut tegar cam korang ni nganga je percaya.
    2)nak kata rasuah,
    -selangor berlambak2 rasuah. tak marah pun. sampaikan terpaksa me'mampus'kan diri terjun bangunan nak selamatkan dokumen. tup2 bocor jugak. projek x ada, duit dah masyuk...
    3)nak kata kroni,
    -menantu N.ajis pun kroni. habis semua projek kat kelantan menantu dia sauk. N.ajis dah halalkan kroni. tu yang mcm celaka kat selangor sekarang ni. semua projek kroni2 dap n pkr sapu. tapi yang menambah kebangangan org hamPAS, projek kelas A sampai E semua dap n pkr sapu. pas dapat kelas F aje. macam cuci longkang, kutip sampah, angkat taik, itu projek2 org hamPAS. eloklah, memang itu tarafnya pun.
    tapi aku rasa tau kenapa. mesti korang nak kan syurgakan. yelah, surga dicelah kangkang N.ajis.
    hahaha
    tau x kenapa hamPAS kalah kali ni,????
    sebab gambar N.ajis menangis dah tak laku. org dah jemu
    kalau nak menang, letak la pulak gambar dia meraung2 berguling mcm cerita ibu mertuaku tu. hua...hua..hua...

    ReplyDelete
  20. ludah HAMPASDAPIG, PTUIHKKAHAK

    ReplyDelete
  21. NUAR BERAHI BEKAS BANDUANOctober 12, 2009 at 11:32 PM

    Haaaaaaa Memburu syahid terhadap sesama islam.pemimpin pas tak pelahap macam umno tu yang sedap.Ape ko ingat rakyat tu buta semua ke,dan rakyat takde yang bercampur dengan pemimpim dan ahli pas serta tahu rahsia2 pemimpin pas.Olih kerana dididik supaya setiap masa menuding jari kepada orang lain untuk melindungi kelemahan diri,pemimpin sendiri bapak pelahap,perangai 100% u-turn pun tak nampak,kreeeeeeeeeekkkkkk tui.

    ReplyDelete
  22. Seteruk teruk pimpinan PAS, teruk lagi pimpinan UMNO. Yang terang terangan rasuah tu yang dipilih menjadi ADUN.

    Sebelum kutuk PAS, cermin parti korang tu dulu.

    UMNO bukan setakat ludah dan kahak, kalau boleh aku nak cirit sekali atas muka pimpinan UMNO tu.

    Islam mendernyer kalau aurat pun tak tutup. Takyah cerita lebih lebihlah.

    ReplyDelete
  23. Kalau dah pelahap tu pelahap jugalah. Takyah lah nak berlakon lebih lebih.

    Apa yang pemimpim UMNO tak rembat? Bukan setakat harta negara dan hak rakyat, bini orang pun dirembat.

    ReplyDelete
  24. NUAR BERAHI BEKAS BANDUANOctober 12, 2009 at 11:47 PM

    Haaaa macam kiter la dulu masuk penjara 6tahun sebab rasuah nasib tak sama sel dgn mat sabun sebab terlepas kes khalwat dengan bini orang tapi last kawin juga ngan bini orang.sekarang bekas banduan tetap dipuja dan disanjung muahahahahahaaaaa

    ReplyDelete
  25. Bukan soal dipenjarakan atau tidak. Soalnya, buat atau tidak.

    ReplyDelete
  26. Bagi aku le PAS ini parti Yahudi. Ketuanya Rabbi Malaysia.

    Ada ka patut Ketua Rabbi puji melangit yang bukan Islam dan anti Islam tu baca/quote ayat-ayat al-Quran kerana untuk kuasa politik?

    Di Bagan Pinang, walaupun hindu-hindu Estet diberi beras, pakaian sari dan beras oleh PAS tetapi kepada Melayu Bagan Pinang disuap/rasuah keropok siam saja tapi dilabelled Keropok Bulan NAjis/Hadi.

    Selama ini selpas tambah beberapa kerusi DUN/Parlimen, PAS jadi besar kepala, sombong mengatakan mendapat sokongan ramai, Melayu, India dan Cina. Tetapi sebenarnya mereka tak tahu, undian kepada PAS/DAP/PKR hanya sementara saja menunggu Najib naik jadi PM. Para penyokong BN akan kembali menyokong dan memangkah BN pada PRU13 nanti. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  27. kesian la sedara...
    mmg begitulah PAS bila dah jadik pemimpin...
    masa tahun 1998 bila PAS menang kerusi lebih sikit, first day kat parlimen terus buat onar...

    kata bijak pandai, pembangkang ni perlu supaya ada check and balance. tapi bila dah pembangkang tu diketuai oleh seorang peliwat, ntah la...

    ReplyDelete
  28. Anon,

    Apa buktinya PAS parti Yahudi?

    Rizwan,

    Apa buktinya ketua pembangkang peliwat?

    ReplyDelete
  29. Buktikanlah PAS parti Yahudi dan buktikan TG Hj Nik Aziz tu Rabbi Malaysia. Jangan main hembus sesedap hati jer.

    UMNO tu parti apa pula? Bangang.

    Soalnya, liwat atau tidak. Bukannya dipenjarakan atau tidak.

    Sama juga dengan soal rasuah. Amalkan rasuah atau tidak. Bukannya dipenjarakan atau tidak.

    Bangang tahap gampang.

    ReplyDelete
  30. puak2 umno ni kita terang macamanapun memang susah sebab jenisyang tak hirau dosa pahala. asal perut kenyang semua dia sapu. kalau yang ada ilmu agama takkan berani nak kutuk ulama lebih2 sebab mereka tahu dosa pahala...apa2 pun ambo setuju denga komen saudara mengenai sesetangah pimpinan yang ada..mereka perlu bermuhasabah diri. kepada pencacai umno, sokonglah umno sehingga anda rasa ia boleh mendorong anda menuju keredho'an Allah...harapnya....TAKBIR!

    ReplyDelete
  31. ADA Benarnya pekara-pekera negetif tentang pemimpin, petugas dan unit amal.... (bagaimanapun kena jaga akhlak bila berbahasa) memang betul...saya saksikan sendiri semasa muktamar di Ipoh tahun lepas. Muktamar terbaru di Selangor sengaja tak pegi...kecil hati dan kecewa bila lihat gelagat mereka-mereka ni..tak seperti yang digambarkan oleh ustaz Nasaruddin Tantawi(Keratong 4) , Ustaz Razali Al hafiz (Segamat), Ustaz Adam (Besut) ketika memberikan kuliah maghrib DiKERATONG....Lebih menyakitkan hati bila Harakah online perlu langanan berbayar..tak sedar diri pengorbanan kita org bawah selama ini.. sokong walaupun harga 2 ringgit....BILA MULA NAK RASA MENANG BUAT PEEL MACAM AHLI UMNO ....Kesimpulanya ...kita berada di ambang kejayaan..jaga dengan kemas semua tindakan di semua peringkat ahli. Syukur kita kalah di Bagan Pinang..Allah nak tarbiah kita untuk kejayaan lebih besar di PRU 13

    ReplyDelete
  32. Ana sokong penuh saranan John dan Sekitul Keratong.

    UMNO memang pekak badak dan sebahagian pimpinan PAS pula bodoh sombong.

    ReplyDelete
  33. dulu membangun bersama islam... la nie pas for all.... tue la.. dah buang nama islam... jadi la macam nie... baik hang pa ubah balik ke islam untuk semua... kan cantik..

    ReplyDelete
  34. Ana setuju dengan cadangan ANON 8:39. Slogan pun satu perkara yang menjana kekuatan juga.

    ReplyDelete
  35. UJIAN ALLAH..
    KADANG2 KITA DI UJI DENGAN KEMENANGAN..
    KADANG2 KITA DI UI DENGAN KEKALAHAN..
    SENTIASALAH BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH.

    ReplyDelete
  36. Ana setuju. Malangnya, ramai yang lupa dan leka dengan faktor "Allah swt" ni.

    Mereka hanya bergantung sepenuhnya dengan kerja dan perancangan akal manusia.

    Solat, yer solat. Tetapi berapa ramai yang solat kerana Allah swt? Berapa ramai yang solat sebab "dia ahli PAS"? Berapa ramai yang solat kerana malu sebab orang lain solat?

    Lebih malang lagi, berapa ramai yang berkopiah dan berjanggut tapi tak solat pun !!!!

    ReplyDelete