Sunday, May 17, 2009

KITA BERKAMPUNG LAGI DI PERAK


Banyak pihak dalam PAS, baik pimpinan dan yang perasan pimpinan, semuanya menyeru dan menasihatkan kita semua bersiap sedia untuk berkampung sekali lagi di Perak. Jika dulu kita semua berkampung di Bukit Gantang tetapi kali nih di seluruh Perak.

Aku dah sms Ust Wan dan akhi Faizal, aku akan berkampung di tempat mereka. Aku selesa bekerjasama dengan mereka walaupun cara kerja kami kerap kali berbeza namun keserasian tu ada.

Apa yang aku nak tuliskan di sini adalah displin petugas pilihanraya bermula daripada Pengarah Jentera Pilihanraya sehinggalah ke buruh buruh kasar pemasang bendera dan poster. Sikap dan disiplin adalah fakor utama untuk mendapat redha Allah swt setiap kali pilihanraya. Lainlah kalau petugas yang ada nih semuanya gilakan pujian dunia dan sanjungan pimpinan. Ada ker petugas PAS yang macam tu? Jawapannya ada. Kalau tak percaya, tanya Ayahanda Hj Zamuri. Dia juga maklum tentang hal nih.

Rata rata yang bertugas dalam setiap pilihanraya kecil adalah orang orang yang bersih hatinya. Malangnya, dalam setandan pisang, tidak semuanya manis. Ada juga yang masam.

Pisang yang masam nih lah yang hadir sekadar bagi nampak ramai. Nampak macam buat kerja hakikatnya tak buat apa apa pun. Nampak macam memberikan sumbangan besar hakikatnya tak buat apa apa pun. Nampak macam ikhlas berjuang hakikatnya inginkan puji pujian pimpinan.

Aku dah tengok macam macam. Di Kuala Terengganu pun begitu. Di Bukit Gantang pun begitu. Aku yakin, puak puak nih, di seluruh Perak pun tetap akan jadi begitu. Pantang ditegur. Kalau ditegur, seminggu pun masih diungkit lagi kononnya orang muda tak pandai hormat yang tua. Kalau nak dihormati, tunjuklah teladan yang baik. Ini tidak, bila orang tegur berak tak flush, oooo..terus naik angin kononnya bukan dia. Masalahnya aku masuk jamban selepas dia berak. Tak kan nak kata Ayah Pin turun dari langit untuk singgah berak kot.

Ada petugas yang hanya tahu bagi cadangan jer. Buatnya tak juga. Time orang nak keluar pasang poster jer dia akan pakai kain pelikat. Nampak sangat tak nak ikut. Time orang siap nak keluar gantung bendera jer dan dan dia bagitau oooo kami memasak tadi. Letih main api.

Ada petugas yang hanya tahu menilai kerja buat orang lain tapi hakikatnya dia sendiri tak buat apa apa pun. Gantung poster pun tak. Gantung bendera pun tak. Cermah pun tak. Yang dia tau, hentam orang lain dalam mesyuarat. Kalau yang ditembak tu tepat takperlah juga. Nih tersasar. Langsung jadi fitnah. Bila tegur, naik angin. Serban jubah bukan main lagi. Solat siap nangis nangis tapi terlajak solat Subuh. Saper tu? Entahlah.

Ada petugas yang turun ke kawasan pilihanraya sekadar nak tunjuk muka kepada pimpinan. Time takde pimpinan, tido pun sampai jam 12 tengahari baru nak bangun tapi kalau pimpinan ada terutamanya jika PJ ada, bukan main rajin lagi. Yang sebenarnya nampak jer macam rajin hakikatnya pura pura jer. Ramai juga yang macam nih. Nak jadi Mc ceramah pun nak tahu dulu saper yang berceramah. Jika pimpinan atasan yang hadir, siap offer diri lagi nak jadi MC. Tapi bila pimpinan kecil jer yang hadir, bukan setakat enggan jadi MC tapi turut tak nak ambil tahu langsung.

Inilah hakikat yang semua orang tahu tapi mulut tak gamak nak cakap. Takper. Mulut aku adalah mulut yang kadang kadang takde perasan. So, be no mercy to this type of people.

Oklah. Ngomel panjang pun takde guna gak sebab puak puak nih biasanya pekak badan malah lebih kronik daripada badak yang pekak.

Pahitkan? Yang pahit tu lah ubat. So, buka hati sejujur mungkin dan telan ubat nih. InsyaAllah hati akan jadi jernih

No comments:

Post a Comment