Wednesday, December 16, 2009

JANGAN SALAHKAN TOK GURU DI ATAS KEJUJURAN DAN KESUNGGUHANNYA



Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengulangi kenyataannya bahawa beliau tidak tahu-menahu bahawa tindakannnya melantik menantu sendiri menerajui Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) melanggar peruntukan undang-undang.

"Waktu saya lantik menantu saya, saya tidak tahu barang tidak boleh. (Saya) lantik dalam mesyuarat penuh. Ada penasihat undang-undang negeri (LA)," kata menteri besar Kelantan kepada Malaysiakini.

"Saya sebut dalam kertas, menantu saya (dilantik). LA senyap. Saya kata, sahlah."

Ditemui di pejabatnya di Kota Bharu, Nik Abdul Aziz diminta mengulas kontroversi panjang yang melanda syarikat berkaitan kerajaan itu susulan tindakannya melantik Abdul Ariffahmi Ab Razak sebagai ketua pengarah eksekutif PMBK.

Pelantikan menantunya itu didakwa amalan nepotisme sehingga pemimpin tertinggi PAS, termasuk Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang, pada 23 November lalu meminta Nik Aziz menasihatkan Abdul Ariffahmi meletakkan jawatan.

Abdul Ariffahmi, yang juga exco Pemuda PAS Kelantan, akan berundur secara rasmi pada Mac tahun depan apabila merancang menyerahkan notis berbuat demikian pada 24 Disember ini.

Ketika diwawancara Khamis lalu, Nik Abdul Aziz ditanya pendiriannya sama ada pelantikan Abdul Ariffahmi merupakan satu kesalahan.

Nik Abdul Aziz berkata, walaupun perkara itu dikatakan" salah tetapi "beliau tidak boleh dipersalahkan" kerana tiada orang memaklumkan perkara itu kepadanya.

"LA pun tidak sebut apa. Nak salah saya macam mana? Jadi bila timbul macam ini, saya kata (Abdul Ariffahmi) letak jawatanlah," katanya.

Tambahnya, pelantikan menantunya dilantik dibuat dengan mempertimbangkan kelebihan jurutera muda itu, antaranya yang aktif dan mudah berkomunikasi dengan beliau.

Ketika Malaysiakini ingin terus mengajukan soalan-soalan berhubung perkara itu, mursyidul am PAS yang berusia 78 tahun bagaimanapun menghentikan wawancara kira-kira 35 minit itu dengan alasan sudah keletihan.


Berikut petikan wawancara berhubung isu PMBK:


Tentang Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) ini, apa yang sudah terjadi?

PMBK ini perbadanan menteri besar. Waktu kami ambil alih, tidak ada fail apa pun dalam PMBK. Menteri besar dulu (BN) buat bagaimana, (kita) tidak tahu. Jadi, waktu ambil alih dulu, kami lantik seorang perempuan berpengalaman dari Kuala Lumpur. Dia buatlah ala kadar, kemudian dia letak jawatan.

Waktu saya lantik menantu saya, saya tidak tahu barang (ini) tidak boleh. (Saya) lantik dalam mesyuarat penuh, ada penasihat undang-undang negeri (LA). Saya sebut dalam kertas, menantu saya (dilantik). LA senyap. Saya kata, sahlah.

Tahu-tahu bising pula. Tetapi saya rasa kedudukan saya benar. Jadi benar kerana LA tidak bersungut apa (membantah). Maka itulah kedudukannya.

Dan pada saya, bukan sahaja masalah menantu sahaja. Selain (sebagai) menantu, dia ini pula ada ilmu. Dan rumah dia dekat dengan rumah saya. Dia pergi sembahyang di masjid, insya Allah dia naik ke rumah. Makan, bercakap, berunding, pergi sembahyang Subuh.


Sebab mudah hendak jumpa?

Ini dekat rumah. Kalau menantu saya duduk jauh seperti orang lain, saya pun tidak tertarik pada dia (untuk melantiknya). Dan dia ini orang muda.

Dia aktif. Jadi saya sayang pada dia kerana dia ini aktif, orang muda dan rumahnya dekat dengan rumah saya. Dia duduk bersama (saya) bertahun-tahun. Selama tiga atau empat tahun.


Sebenarnya salah atau tidak melantik dia?

Mengikut katanya salahlah. Tetapi saya pun tidak tahu. Orang pun tidak beritahu saya. LA pun tidak sebut apa. Nak salah saya macam mana? Jadi bila timbul macam ini, saya kata letak jawatanlah.


Tok Guru tidak terfikir waktu hendak lantik dulu, akibatnya boleh timbul fitnah?

Fitnah ini, tidak lantik dia pun, orang fitnah juga. Saya ini orang PAS, orang Islam. Orang Melayu sendiri benci pada saya. Cina tidak benci saya. Melayu yang benci pada saya. (Gejala) ini pelik.


Ada kemungkinan LA takut, segan hendak tegur Tok Guru sebab Tok Guru menteri besar?

Itu wallahu 'alam (hanya Allah yang mengetahui). Itu tanya dialah.

3 comments:

  1. Jadi maknanya SALAHLAh lantik menantu jadi CEO?

    ReplyDelete
  2. Kita boleh faham yg TG Nik Aziz ni naive tentang hal-hal pentadbiran pejabat kerajaan sebab sememangnya bukan bidang dia. Banyak lagi soal politik negeri yg dia perlu fikirkan, lagipun perihal pentadbiran ini patut diselesaikan oleh orang yg pakar. Sebab itu perlunya penjawat awam seperti CEO PMBK itu dilantik dari kalangan yg berpengalaman seadanya.

    TG Nik Aziz juga ada beritahu, apabila dia sedar akan kesilapan nya, dia sudah menyuruh menantu nya supaya berhenti. Jadinya, sebenarnya TG Nik Aziz bertindak seperti yg sepatutnya dan dia tiada salah dalam isu perlantikan ini.

    Isu berbangkit ialah menantu sepatutnya segera berhenti apabila disuruh demi untuk menjaga air muka TG Nik Aziz, bukannya berlengah-lengah. Walaupun dibolehkan jika mengikut peraturan.

    Juga sekarang apabila sarang tebuan sudah terjolok, apabila kes Sensatimur dan isu Bazar Tok Guru sudah terdedah, hendak tidak hendak TG Nik Aziz sudah terpaksa membersihkan dirinya. Walaupun kita tahu TG Nik Aziz tidak mempunyai sekelumit niat hendak membuat untung dalam projek ini. Tetapi PMBK adalah di bawah TG Nik Aziz maka beliau sudah terpalit samada suka atau tidak.

    Ini adalah bahana kerja-kerja menantu dalam mengendalikan projek bazar Tok Guru. Ini jugalah bahana si menantu sebab berkeras tidak mahu melepaskan jawatan dgn kadar segera.

    Sebab-sebab ini lah yg membuatkan ramai orang termasuk aku membenci si menantu yg bernama Ariffahmi ini.

    - kuntau

    ReplyDelete
  3. Bandingkan tarikh lantikan Arifahmi dengan tarikh undang undang itu diwartakan.

    ReplyDelete