Friday, December 11, 2009

MAHFUZ - AKUR TETAPI TETAP BERTEGAS MAKNANYA SEMBAH DERHAKA



Naib Presiden PAS, Dato Hj Mahfuz Omar kata beliau tidak berkecil hati dengan ulasan Tok Guru berkaitan desakan beliau menerusi media yang mahukan Arifahmi segera berundur.

Katanya, beliau menghoormati pandangan Tok Guru kerana Tok Guru ibarat seorang ayah kepadanya.

Namun, dalam masa yang sama beliau tetap bertegas dengan desakannya itu.

Itu sinopsis "polemik" yang terkini yang sedang hangat di pasaran maya.

Pada aku, jika hormati, ikut dan patuh. Sekurang kurangnya bercakap di dalam rumah dan bukan terlolong lolong di halaman atau di balairaya.

Jika mulut kata "akur" tetapi "tetap bertegas dengan desakan" yang telah dibuat, maknanya tidak ikut dan patuh.

Dalam erti kata lain, DERHAKA kepada ayah yang "cukup disayangi" dan "cukup dihormati".

Boleh jadi, si ayah ada silapnya, apa salahnya si anak terus sahaja bertemu muka dengan si ayah bagi menjernihkan keadaan dan bukannya terus menerus terlolong lolong di halaman.

Mahu jiran jiran tahu tentang masalah keluarga? Atau mahu jiran tahu bahawa si ayah sudah nyanyuk? Atau mahu jiran jiran tahu bahawa si anak lebih "global" berbanding si ayah?

Sudahlah.....isu pungutan sampah pun tak larat nak handle.

13 comments:

  1. masing-masing nak bagitau bahawa mereka hero PAS

    ReplyDelete
  2. pirrrrrrrah mahfuz, lu pigi jahanam la. lagi banyak lu buka mulut, lagi nampak lu punya stupid idiot....... dumber pokok sena.
    ptuuuuuuuuih

    ReplyDelete
  3. Masing masing menangguk di air keruh. Sepatutnya menjernihkan yg keruh.

    ReplyDelete
  4. rasanya tak perlulah nak komen melampau2 ke atas mahfuz.

    walaupun niat beliau baik tp caranya tetap salah.

    tp kalau ada yg kutuk lebih2 semacam je tu, rasanya memang x perlu dilayan.

    //ptrjy

    ReplyDelete
  5. btol tu...teguran saudara mahfuz tu ada betolnye...cume, caranye sahaja yg kurang btol...kt sesama jemaah jgnlah memberi kutukan yg terlampau... nt, memudahkan org umno memberi persepsi yg salah terhadap tautan jemaah kt...

    ReplyDelete
  6. emmm, isu ini spttnya blh di sypkan jika mahfuz trs syp & bkn berlwn hujah dgn tok guru. Jika sdh terlanjur ckp kt press, nk wt cmne lg.. Dh terlajak kata.. Mahfuz spttnya lbey rasional, jgnla dok ketegaq sgt. Klu ttp mulut kn tkde org nk bg perisa tmbhn.. Pemimpin2 PAS mmg perlu di latih dari segi teknik nk jwb soklan kt press.. Sumanya mmg tk mahir nk main dgn press..

    ReplyDelete
  7. Apapun sepatutnya Mahfuz tidak boleh mendahului Presiden, Mr. Presiden cool je, we support!!!!

    ReplyDelete
  8. Support parti dan pimpinan, ini baru betul.

    Bukannya support individu individu tertentu supaya dia jadi pemimpin.

    ReplyDelete
  9. Apahal yg nak sgt pertahankan Ariffahmi nie....
    Dia x pernah pun nak fikir pasal parti...... tapi dok fikir pasal maruah dia jer.... Pemburu Syahid kenaper kau ni begitu nak sgt pertahankan Ariffahmi....
    Posting kau sekarang nie seolah2 kau ngan Ariffahmi ader pertalian.......

    KLIA

    ReplyDelete
  10. Sesiapa juga yang dizalimi dan difitnah wajib dipertahankan hatta seorang yahudi sekalipun.

    Islam mengajar kita untuk membantu individu yang dizalimi dan menzalimi tanpa perlu mengambil kira sama ada individu itu Islam ataupun bukan Islam.

    Begitu juga dalam soal ini, bukan soal Arifahmi ambil berat soal parti ataupun tidak, soalnya ana yakin dia di zalimi.

    Jika anda yakin "orang lain dizalimi", anda belalah "orang lain" itu.

    Ana sangat bersetuju jika anda berpandangan ana dan dan Arifahmi punya hubungan kerana al-Quran telah menetapkan orang orang yang beriman itu adalah bersaudara.

    Dalam soal ini, bukanlah menjadi tujuan ana untuk mengatakan kami beriman dan pihak lain tu tidak, tetapi ayat ini membuatkan kami dekat dan sesiapa juga yang kurang senang dengan situasi ini, ertinya ayat tersebut tidak "masuk" ke dalam jiwanya.

    Sungguhpun begitu, tidak ada apa yang perlu dihairankan kerana ayat tersebut menyebutkan "orang orang beriman itu bersaudara.....", ertinya hanya yang terpilih sahaja yang akan menjiwai ayat tersebut.

    Rujukan ayat : al-Hujurat ayat 13

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  11. Habistu yg kau hentam org lain tu tanpa fakta yg betul tak pa ke?

    Kau tuduh blogger belaan org lah... mcm2 kau tuduh kepada pemimpin yg dihormati di Kelantan.... Tok Guru pun tak tuduh malahan menyanjung pemimpin tersebut.... Adakah kau dan Ariffahmi lebih hebat dari Tok Guru.... Atau Tok Guru tersalah menilai pemimpin tersebut......

    Atau kau ader sifat irihati kat org kesayangan Tok Guru tu....

    Sudahlah tuh.... bertaubatlah.... tinggalkan sifat irihati dan hasad dengki kalau ader.....

    Jgn kau nak mengacau Negeri Kelantan jika hanya kau dan Ariffahmi jer.... Jemaah PAS di Kelantan dan rakyatnya lebih besar dari Team korang......

    Sek Kito Sat Pecoh

    ReplyDelete
  12. Hahahahaha...kelakar. Amacam wacana?

    ReplyDelete