Friday, June 26, 2009

ALWI YANG CUBA BERLAGAK PANDAI




Ketua Pembangkang Kelantan, Datuk Md Alwi Che Ahmad, menggesa Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memohon maaf kepada ahli UMNO berhubung kenyataannya dalam satu ceramah di Kuala Krai minggu lalu.

Beliau berkata, kenyataan Nik Aziz yang menyamakan UMNO dengan ajaran sesat Ayah Pin boleh mencetuskan konflik di kalangan orang Melayu.

“Perbuatan Nik Aziz telah melukakan hati ahli UMNO dan amat tidak wajar. Beliau seorang Mursyidul Am, sebagai mana yang digelarkan padanya," katanya.

Md Alwi yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kok Lanas berkata, kenyataan tersebut menunjukkan seolah-olah Nik Aziz sudah nyanyuk dan hanya bercakap berlandaskan emosinya sahaja.

Katanya, siapa Nik Aziz untuk menghukum UMNO sedemikian rupa kerana beliau bukan wali Allah.

“Kalau dia tidak suka pada UMNO tidak apa, tetapi jangan maki sesuka hatinya kerana di Kelantan ini bukan 100 peratus rakyat negeri ini adalah Pas,” katanya.

Beliau berkata, perbuatan Nik Aziz itu tidak mencerminkan beliau sebagai seorang yang digelar Tok Guru.

"Nik Aziz perlu meminta maaf kerana kenyataannya sudah keterlaluan dan tidak menjaga perasaan orang lain," katanya.


ULASAN : Inilah contoh pemikiran orang yang jahil tapi nak tunjuk pandai. Memang lumrah orang UMNO, kala bersongkok jer, maka perasan ilmu penuh di dada.


Pertama - Menyamakan UMNO dengan Ayah Pin boleh mencetuskan konflik di kalangan orang Melayu.

Yer ker? Kalau mamat Alwi nih prihatin tentang nasib orang Melayu, kenapa langsung tak bersuara tentang nasib masyarakat Melayu di Kelantan yang dinafikan hak oleh UMNO yang menjadi tunggak kerajaan Pusat?

Layakkah UMNO Kelantan untuk bercakap soal masa depan masyarakat Melayu sedangkan merekalah hantu dan syaitan yang menjadi penghalang besar untuk rakyat Kelantan yang rata ratanya Melayu untuk mendapatkan peruntukan daripada kerajaan Pusat?

Pergi matilah Alwi.



Kedua
- TG Hj Nik Aziz telah melukakan hati ahli UMNO.

Pandai pula sakit hati. Ingatkan yang ada dalam UMNO tu semuanya zombie. Takde perasaan. Abih tu, yang UMNO kata macam macam kepada PAS tu macam mana pulak?


Contohnya, mamat Alwi nih sendiri kata TG Hj Nik Aziz dan nyanyuk. Macam mana tu?

Ko ingat kami ahli PAS tak terasa kecil hati ker bila ko cakap macam tu?
Ko ingat rakyat Kelantan tak terkilan bila UMNO Kelantan turut menindas mereka? Kalau UMNO tak nak sakit hati, jangan sakitkan hati PAS.

Pergi matilah Alwi.


Ketiga
- TG Hj Nik Aziz bukan wali untuk berkata demikian.

TG Hj Nik Aziz hanya menerangkan hukum bukannya menjatuhkan hukum. Apsal nak terasa pedih? Kalau TG Hj Nik Aziz tu bukan wali dan bererti beliau tidak layak untuk bercakap soal hukum, ko tu lagi tak layak Alwi. Ko saper?


Pergi matilah Alwi.


Keempat
- Bukan semua rakyat Kelantan menyokong PAS.

Betul, bukan semua rakyat Kelantan menyokong PAS. Dan bukan semua rakyat Kelantan suka dan berahi dengan UMNO.


Walaupun tidak 100% rakyat Kelantan sokong PAS, namun Allah swt tetap memenangkan PAS di Kelantan sejak tahun 1990 lagi. UMNO ada apa di Kelantan? Harap teloq dua biji jer. Tu pun entah hidup entah tidak.


Takat nak bercakap kepada media, aku pun boleh. Maklumlah, sapa nak bersoal jawab dengan hang.


Pergi matilah Alwi.



Kelima
- TG Hj Nik Aziz kena minta maaf sebab kenyataan beliau keterlaluan.

Kepala hoyak hanglah Alwi. Nampak sangatlah hang nih jahil sejahil jahilnya.

Quraisy pun tak pernah minta Rasulullah saw minta maaf apabila Rasulullah saw menyatakan keterpesongan aqidah jahiliyyah Quraisy.


Pendek citer, Alwi nih lebih jahiliyyah berbanding jahiliyyahnya Quraisy di zaman Rasulullah saw dulu.


Pergi matilah Alwi.

No comments:

Post a Comment