Friday, November 20, 2009

PIMPINAN PAS YANG PALING DIPERCAYAI DI KELANTAN


Tok Guru serious bercakap soal royalti minyak yang cuba dirompak oleh kerajaan Pusat. Yang baju biru yang hanya nampak tangan dan kening tu aku.


Ramai yang menuduh aku mereka reka cerita. Ramai juga yang menuduh aku memandai mandai sendiri. Paling ramai yang menuduh aku munafiq. Takperlah. Itu hak kalian. Allah Maha Mengetahui.


Hari nih, hari last aku di Kelantan. Malam kang dah nak balik KL. Misi sudah selesai.


Tadi, lepas solat Jumaat, sempat bersama Tok Guru ke HUSM untuk ziarah seorang penghulu masyarakat Siam. Mengikut maklumat daripada anak anak penghulu tersebut, penghulu sangat rapat dan kasih dengan Tok Guru.


Ada miracle berlaku di wad tersebut. Biarlah hanya kami berlima sahaja yang tahu apa yang terjadi ke atas penghulu ketika di wad.


Kuasa Allah swt menentukan segala galanya. Penghulu menghembuskan nafas terakhir ketika Tok Guru berdiri di hujung katilnya.


Semasa dalam lif, Tok Guru kata "kita makan dulu sebelum balik rumah". So, singgah makan nasi kukus. Tok Guru kata "nasi kukus macam nih takde di Kuala Lumpur".


Waktu makan, Tok Guru tanya bila aku akan balik ke Kuala Lumpur. Jawab aku, mudah jer. "Malam nih".


"Jangan tak datang lagi. Kita kena perjelas kepada semua tentang cadangan wang ehsan dari kerajaan Pusat".

................................................


Isu aku mendahului dalam menafikan "sidang akhbar" yang kononnya diwarwarkan oleh Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan seperti mana yang didakwa oleh kickdefella.

Tok Guru kata - "Nik Aziz nih dia tahu dengan saper dia nak buka mulut dan dengan saper dia nak minta buat penerangan. Anta bagitau orang tu Nik Aziz nih dia ada orang orang dia untuk menjawab segala tuduhan dan tidak perlu keluar daripada mulut Nik Aziz sendiri".

...............................................

Isu kickdefella.

Tok Guru kata - "Dia nih memalukan kelompok bloggers. Suka suka hati dia menulis. Baghe tadok jadi ado. Bendo bendo ye tok telitah di fikire manusio warah nih dio buleh buak buwi jadi ado. Sapo dio ghoyak ana nok buak side akhbar? Sapo dio buwitahu ko dio? Bakpo dio tak rujuk ana? Bakpo dio tak rujuk ko setiausaho ana? Ana ado tigo oghe SU".


"Dio buke setakak fitnoh ko menatu tapi denge denge ana skali di bedal. Ana nok mitok bloggers yang sipati denge ana tulong pejelaske semuo nih. Tulih biar beto. Jange sokong bendo ye tok beto. Buak ulase mace mace. Bakpo tok maghi tanyo ana sedighi?".

................................................

Sebelum berpisah....

"Anta maghi smulo lepah nih. Ana nak bloggers tulong perjelah duit ehse pitih ehse yang geger dale media kato kerajae Pusak nok buwi".


"Anta jange lemoh semangak. Letok dale ppalo, kito nok lawe makhluk ye tadok ime".

.................................................

InsyaAllah, aku akan datang lagi.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

So, nak marah pun marahlah. Ada aku kisah.......

45 comments:

  1. kat mana nasi kukus tu bang.....nampak sedap tu
    nanti boleh pi pekena kat kb....

    ReplyDelete
  2. Dekat dengan area HUSM. Tak sampai 5 minit pun kalau naik keter dari pintu pagar utama HUSM.

    Signboard kedai tu warna kuning. Kedai tu simple jer.

    ReplyDelete
  3. salam sahabat,
    tahniah atas usaha enta sehingga ke Kelantan.Ana tumpang bangga dengan enta..Allahu Akbar..!!

    ReplyDelete
  4. ana ucapkan jutaan terima kasih kerana sanggup memperbetulkan keaadaan yg sebenarnya......."betul cakap tokguru anta kena datang lagi".............perjuangan belum selesai...

    ReplyDelete
  5. Salam albanjari.....terima kasih. Jumpa di Kota Siputeh jika perang meletus di sana.

    Salam ANON 6:38.....doa semoga kebenaran sentiasa menang kerana kebenaran itu Islam.

    ReplyDelete
  6. "Dekat dengan area HUSM. Tak sampai 5 minit pun kalau naik keter dari pintu pagar utama HUSM." Huissshh ingat salah eja tadi, maner pulak pegi huruf 'a' ek....

    ReplyDelete
  7. muslim yang ke 42 paling berpengaruh di dunia makan kt warung je.. no bodyguard pun...

    ReplyDelete
  8. hahahhahha

    lepas kena bedal, dia gi duduk bawah ketiak tok guru

    ReplyDelete
  9. Sah ANON 7:31 nih tak faham artikel.

    ReplyDelete
  10. Salam Bro...,

    Tahniah... atas penjelasan ini.

    ReplyDelete
  11. Salam Isa. Thanks.

    Tapi, ada yg masih belum berpuas hati krn dia kantoi.

    Sendiri mau ingatlah. Maybe dah nak abih umur kot. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  12. ni baru kena..direct punya sumber.ngam gitu..dari dulu lagi tulise demo ni moderate dan buleh ccayo..teruskan usaha gini.

    so lagi nak buwi komen mudoh..takyah approval..atau kena log in..ni baru jantan.

    mail

    ReplyDelete
  13. pemburu, anda saya lihat takperlu membalas setiap komen disini, terutama komen mengarut dari pencacai atau pembenci anda, anda perlu dilihat fokus pada penulisan, sedikit sebanyak komen tu boleh masukkan dan ulas dalam artikel semasa. sekian pandangan saya. wsalam

    ReplyDelete
  14. kawe pulok suko stail PS ni,hargai komen yg ada,ni baru ada kelainan skeet.So lagi takyah guna pencacai atau pembenci..ramai kat luar ni takde kepentingan pun dan tak kisah apa pun,tapi yg penting tetap mengharap...mengharap apa?,korang boleh teka.

    Mail

    ReplyDelete
  15. salam
    tahniah saudare..ana duk penang,blaja sinih tp asal kelate..
    ana teringin nk berkhidmat kt klate ngn TGNA tp blom mase lg, ana ngn pas penang/perak (ana duk smpdn)..pape pun,teruskn usaha tuk pastikn daulah islamiah tertegak di malaysia hatta di dunia nnt..

    ReplyDelete
  16. Wak
    Gue respek lu!!!
    TGNA lagi gue angkat topi, punya down to earth punya pemimpin. TGNA selagi ada nyawo dibadan saya doakan Tok Guru dalam kesejateraan. Perjuang menentang manusia tidak ada iman ini memang tiada noktahnya!!

    ReplyDelete
  17. Memang betul Tuan Tanah ni amat rapat ngan AFF...

    Tok Guru suruh bejue supo Huse buke jue untuk menantu dio....

    ReplyDelete
  18. -perjuangan belum berakhir...tak pe john ucap tahniah atas usaha anda..kita tengok esok ada meeting badan perhubungan Pas negeri kelantan. Lepas msyrt tu mesti ada apa2 ulasan. kita tunggu tengok apa ulasan yang akan keluar. Dalam m'insider menyatakan "ada konspirasi nak usir husam dlm kabinet kelantan" ada juga ayat yang memaklumkan "ramai pemimpin pas negeri mahu tahu status Arifahmi"..sama2 kita tunggu...anyway salute atas usaha anda mendapatkan kepastian!

    ReplyDelete
  19. kickdhusam dalam blog dia cakap bukan main menampakkan dia ni sangat ipercayai tok guru n dia plak sgt kenal tok guru

    tau2 je tok guru direct kondem dia ..rupa2nya temberang je lebih kick dhusam ni

    PS, antara nik amar ngan husam, mana lebih zuhud? maksud au sederhana la hidupnya

    ReplyDelete
  20. SALAM... DEMO SANGAT BERUNTUNG DAPAT MAKAN SEMEJA DGN TGNA, KNA NASI KUKUS BERALAS SURAT KHABAR LAMA PULA TU... KAWE NI LAMA DAH DOK IDAM NAK MAKAN SEKALI DENGAN TOK GURU YANG KITA KAGUMI DAN SAYANGI TU, TERUSKAN PERJUANGAN UNTUK ISLAM

    ReplyDelete
  21. Salam Tuan Blogger.

    Syabas di atas inisiatif dan usaha anda bertemu TGNA bagi mendapatkan penjelasan yang sebenar.

    SEMOGA USAHA MURNI ANDA DIBERKATI ALLAH SWT, INSYAALLAH.

    Amin...

    ReplyDelete
  22. Salam semua....

    ANON 8:27.....cadangan anta tu bagus tapi ana perlu hargai semua pemberi komen walapun ana tak berapa selesa dgn ID ANON.

    ANON 8:39, mujahid4869, albakr alatifi, terima kasih atas keprihatinan anda.

    ANON 11:21.....up to u.

    john....terima kasih tapi tak perlulah utk create isu untuk laga melaga pimpinan PAS Kelantan.

    ANON 12:34.......terima kasih tapi soalan anta tu ana tak nak jwb krn ada unsur melaga lagakan. Maaf yer.

    Cokoh Cik Latih......doa jer.

    C-1-1........ameen.

    ReplyDelete
  23. utk melawan umno-kita bukan hanya perlu org yg power dr segi bercakap agama tp perlu juga power dr segi berstrategy- sbeba umno penuh dgn tipu helah dan dia pegang semua benda...so bukan semua org boleh lawan makluk bernama umno nih... harap2 pas mempunyai org yg berkenaan.. cth jelas ditganu.. ramai pimpinan2 besar pas dr tgnau - mula dr presiden- SU agung- pengarh penyelidiakn- pengarah perang saraf dan sbgnya..- tp adakah diorg mampu utk mnegatasi kelicikan umno?. kita lihat pilihanraya akan dtg...

    ReplyDelete
  24. tuan pemburu.. beberapa i sebut.. takde nyer Ir depan Ariffahmi tu.. Ir tu hanya nak belagak saje. Ir tak diiktiraf oleh Lembaga Jurutera Malaysia... mmmmm..... tak tahu lah..siasat betul-betul.. jangan siasat dari sumber salah.. siasat sebetulnya dari sumber primer dan betul macam csi siasat.. baru buleh yakin.. kalu tuan silap siasat .. jatuh org lain . naik org lain.. jatuh kerajaan sbb tuan ... demo tak duduk kelate.. siasat mmolek deh..

    ReplyDelete
  25. AFF, Pemburu Sahid, Setpol and Nik Abduh antara nama yg akan melakar sejarah di Kelantan menolong UMNO menumbangkan PAS........ Antara dialog2 yg kedengaran skrg.... "Kaloh pun tak po, biar jadi mace sek ganu,pade muko belako, buke nok jue, sibuk ko harto ngo pakat"......

    "Biar kaloh lah kalu gini"....

    "Kato ore PAS hidup mcm ore UMNO,kaloh lah lagi baik"...

    ReplyDelete
  26. Salam ANON 8:45.....

    Cuba ko tanya MEB, jika tak bayar yuran tahunan, nama jurutera tersebut akan di keluarkan atau tidak daripada senarai yang berdaftar.

    Tu yang pertama.

    Yang kedua, jika yuran tahunan itu dibayar, adakah nama jurutera tersebut akan dimasukkan semula.

    Cuba u check dengan MEB.

    ReplyDelete
  27. Sapo baya nasi kukus demo tuh? AFF KO?..... AFF ko dok depe demo?

    ReplyDelete
  28. ANON 9:45......pengurusan persepsi tu penting. So, uruskan persepsi anda tu dengan baik supaya anda tidak memaksa imaginasi dan igauan anda untuk menjadi realiti.

    ANON 9:53......saper yang bayar, itu tak penting.

    ReplyDelete
  29. Pengurusan persepsi itu penting?

    AFF bayar? Persepsi? Penting?....

    biar pecahlah

    ReplyDelete
  30. dia kena attend exam profesional ..kena ada kelulusan jadi graduate engineer dulu.. dgn beberapa xperience handle projek ... bukan MEB tapi BEM.. Ir diberi oleh BEM ..bila dia layak .. xpelah isu ni tak penting.. yg penting yg lain..

    ReplyDelete
  31. YG penting kredibiliti mangkuk UMNO ni dah hancur.....

    ReplyDelete
  32. Ana setuju dengan ANON 11:20.

    Tapi, apa nak dihairankan? Kita boleh bawa dan paksa kuda pergi tepi kolam tetapi kita tak boleh paksa kuda tu minum. Jika dipaksa, kuda tu mungkin tertelan tetapi bukannya minum.

    Itu kuda. Apatah lagi kaalau kaldai.

    ReplyDelete
  33. TAKBIR..ALLAHUAKHBAR...TERIMA KASIH TOK GURU KERANA DAPAT MEMPERJUANGKAN HAK ISLAM DAN MENJAGA AGAMA ALLAH...

    ReplyDelete
  34. Allahu Akbar !! Allahu Akbar !! Allahu Akbar !!

    ReplyDelete
  35. Pengasas Pondok Geting, Abdullah Sa’amah, 64, berkata, sudah sampai masa baginya membuat teguran secara terbuka, biar pun akan dimusuhi kerana tindak-tanduk Mursyidul Am Pas sudah keterlaluan dan diselubungi rasa takbur.

    Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi Persatuan Pondok Kelantan berkata, banyak kenyataan Nik Abdul Aziz tidak bersandarkan ijtihad ulama dan mentafsirkan Al-Quran berdasarkan pemahaman sendiri yang sentiasa disesuaikan dengan kepentingan tertentu.

    “Bagi saya, beliau bukan lagi Mursyidul Am tapi Mudalilul Am (Penyesat Umum). Beliau orang yang sesat, itu hakikatnya,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di pondoknya di sini, semalam. - sinarharian

    Nampaknya kealiman dan sifat warak yang mur SHIT dol am PAS ini tonjolkan selama ini sudah semakin terhakis, rakyat dah mula bersuara, malah alim ulama sudah hilang sabar dengan sikap, perbuatan dan kata-kata N.Ajis.Dikalangan alim ulama dari persatuan pondok negeri beliau sendiri sudah bersuara!

    Dikalangan kuda belang PAS pula memang sudah wujud 2 puak besar yang menyokong dan menentang beliau, Desakkan dan cadangan Zahid yang mahu menabalkan N.Ajis sebagai Ketua/Pengerusi PR juga telah menyebabkan penyokong Parti Keadilan mencebik dan mengumpat beliau dengan pelbagai keletah lucu. DAP pula melihat kuda tunggangan mereka ini sudah sampai kepada hukum tembak! Bagi DAP N.Ajis bukan sesiapa, beliau hanya 'penyedap' dan satu lagi watak dalam episod wayang kulit mereka.

    Yang lebih malang kewujudan anak menantu hantu telah meretakkan hubungan mesra dengan anak kesayangan nya si husam kusam. Perpecahan PAS Kelantan sudah semakin parah! Ini telah membuka lembaran baru kepada perbualan hangat sekelian rakyat di seluruh pelosok kelantan bahawa N.Ajis bukan satu-satu nya pilihan! N.Ajis bukan maksum dan bukan seperti mana yang mereka kenal dahulu, N.Ajis juga kebulor kepada harta dan kekayaan dunia! N.Ajis juga boleh disuap!

    ReplyDelete
  36. Memeranjatkan!

    Konspirasi pertemuan antara pegawai-pegawai JPM dengan pimpinan PAS Kelantan di rumah Pak Nik Husin L'gar sehari sebelum Najib berada di KB beberapa bulan lalu

    Konspirasi untuk "mengawal" TGNA dan menjatuhkan YB Husam! Antara yang hadir Ust Nik Abduh, Ust Saari Mustafa, Azhar Botak dan seorang exco Kelantan.

    Apakah yang berlaku sekarang di Kelantan ialah direct result dari perancangan di rumah Pak Nik Husin. Apa pula misi Azhar dan Pak Nik Husin ke Moroko beberapa hari selepas pertemuan dengan 5 pegawai JPM di atas?

    Kassim Slamat

    ReplyDelete
  37. ANON 6:58....cuba sebut nama Exco tu. Jangan main hembus jer.

    ReplyDelete
  38. Tula demo ni buke ore kelate... Jange pandai2 nok fitnah ore... Ore kelate hanyo harap ko huse jah leni... tibo2 demo ngo sek demo nok jatuh ore hok rakyat kelate saye memelah ore benci ko demo....

    ReplyDelete
  39. Mana yg anda percaye?

    Husam... Kehidupan sederhana
    Ariffahmi... Kehidupan ala UMNO tak percaya tgk je pada plat no Kereta dia.

    Islam itu indah....

    ReplyDelete
  40. Kulit dengan isi tentu ada bezanya, kan? Pencinta kulit mmg jarang menilai isi.

    Sesumpah mmg cantik kerana kulitnya.

    ReplyDelete
  41. Ni lah org UMNO jenis tak tau agamo....
    Niat tok menghalalkan caro....

    Doh caro saloh tok kiro niat baik pun meme saloh...

    Kato make sebeloh Tok Guru tapi tok se belaja agamo...

    ReplyDelete
  42. Aku nk gelak tgk ulasan putra merdeka. Pondok geting tu mn eh? hahaha.. Kawe ore tumpat nis.. Mitak maaf la klu kawe tk tahu. Klu tk brapo knl tu mknanya tk sohor la tu.. Ado ko tok guru pernah hlg ore nk tegur dio? ari tu pengerusi fatwa n mufti Perak tuduh dio sesat, ado dok dio melenting? Yg kawe tahu, dio siap ajk lagi pengerusi fatwa & mufti Perak tu berhujah dgn dio. Tp duo2 senyap sunyi. Hahaha.. Klu btl gapo hok dio oyak dlm SInar Harian tu, kawe nk Ostad pondok tu g jupo tok guru sdri. Bukenya jauh Geting dgn Pulau Melaka. Stkt nk ambik nm dlm SInar Harian wt gapo. Buley blah.. hahaha..

    ReplyDelete
  43. ANON 9:38...komen tipikal ahli PAS yang sukar nak telan kebenaran.

    ANON 1:27.....betul juga tu.

    ReplyDelete