Saturday, November 14, 2009

MARI BUKA ENVELOPE - MANA TAHU ADA RM20 RIBU DALAM ENVELOPE TU



Ada orang kata rakyat Kelantan lebih kenal Husam Musa berbanding bloggers. Ok. Faham.

Namun, di antara rakyat Kelantan dan Tok Guru, yang mana lebih kenal Husam Musa? Tentu Tok Guru, bukan?

Ada orang kata, yang salah dan yang gopoh dalam kemelut PMBK ini adalah Tok Guru kerana melantik Ir Arifahmi menjadi COO dan kemudian menjadi CEO di PMBK.

Namun, mana lebih hina di antara melantik menantu berdasarkan merit berbanding melantik suku sakat atau kenalan supaya Exco itu boleh buat PMBK macam bapak dia punya?

Marilah kita renungkan secara bersama dengan hati yang jujur dan murni tentang beberapa perkara di bawah.

Pemimpin itu dinilai bukan atas tungkus lumus usahanya membangunkan negeri. Bukan juga kepada jasanya mentadbir negeri. Pemimpin itu dinilai pada amanahnya mentadbir negeri. Dinilai pada keikhlasannya membangunkan negeri.

Contoh, hulur RM200 sekeluarga tetapi makan cash RM20 ribu dalam envelope dari tokey balak. Ini bukan pimpinan yang mulia.

Itu contoh jer. Jangan ada yang terasa pula.

Contoh kedua, bertungkus lumus bekerja untuk kerajaan negeri dan bersusah payah untuk memajukan ekonomi negeri sehinggakan hasil balak berjuta juta dapat dijana. Itu bagus dan mulia. Tetapi dalam masa yang sama "puluh juta" juga yang masuk ke poket. Itu hina dan jijik.

Contoh ketiga, setiap Exco bertanggungjawab mempertahankan setiap keputusan dan setiap langkah yang diambil oleh kerajaan negeri. Itu mulia. Tetapi, apabila berkempen dan mengajak Exco dan ADUN lain berpakat supaya "Kita duduk diam dan jangan jawab apabila PMBK dipertikaikan oleh ADUN BN di dalam Dewan. Biar Tok Guru jawab sendiri", itu hina dan keji.

Contoh contoh lain akan menyusul kemudian.

p/s : Turun secara bergaya. Jangan tersungkur kerana ditendang turun. Tok Guru sudah bagi hint tentang kekecewaannya. Jangan sampai Tok Guru sebut secara jelas beliau kecewa dan marah dengan anda.

17 comments:

  1. Bagaimana pulak ada satu MENANTU tu tolong kawan baiknya berkerja di satu firma tapi bersyarat, 40% daripada gaji bulanan tiap-tiap bulan kawan tu mesti bagi kat MENANTU tu.

    Kawan yang menganggur ni ikuuut aje. Berbulan2 MENANTU kutip duit paw.

    Baiklah.... MENANTU tu.

    Aku agak Kicdefella tak bagi 40% dari gajinya kat MENANTU kot... itu sebab dipecat. Husam tak bagi bahagian yang dia cilok dari tokeh balak kat MENANTU itu sebab timbul macam-macam cerita.

    ReplyDelete
  2. Ok. Kita siasat sekali dakwaan ke atas menantu nih. Setuju?

    ReplyDelete
  3. Tuduhan di sebut di atas tu (pasal balak), jika sekadar tuduhan tanpa bukti yg jelas, akan menjadi fitnah. Harapnya tuan tanah ni mempunyai asas untuk menyebut tuduhan ini. Bukan sekadar heresay dari CEO PMBK sekarang ni. Jikapun TGNA yg menyebutnya, boleh jadi juga ianya sekadar input dari menantunya semata-mata.

    Awak bertanggungjawab atas apa yg di tulis. Harapnya semua yg ditulis adalah mempunyai asas seperti telah disisasat secara adil. Bukan sekadar andaian dan bisik-bisik. Sebab ada kemungkinan ada pihak yg ingin membuat fitnah disebabkan tidak mendapat yg dihajati.

    - kuntau

    ReplyDelete
  4. Aku bagi contoh. Malah, aku tulis perkataan contoh tu kat situ.

    Cuba ko go through article aku tu sekali lagi.

    ReplyDelete
  5. Bagi aku tak bagi, tunjuk bukti dulu duit itu diserahkan kepada menantu. Sapa yang bagi 40% pendapatan kepada menantu, kawan mana? Sila dedahkan.

    ReplyDelete
  6. Bagi info. Aku korek. Jangan cakap kosong jer.

    ReplyDelete
  7. ikut celah mana pun,lantik anak menantu ni kurang manis dan jgn jadi duluan,merit ke takda merit ke,tu duk belakang dulu,ni bawah dagu kita menantu kita sedikit sebanyak bias jugak.Lagi pun kita ni manusia tak maksum.

    Sponsor..tidak wajar sama sekali dan lebih2 lagi MB,nanti dijadikan ikutan dan mainan org bawahan.Yang menaja pulak ada kena mengena dengan bisness di situ,lagi la tak betulnya.

    Lainlah kalau TG sekadar TG pondok atau mengajar dimana2,takde kuasa apa-apa.Sebagai manusia kalau pun kita tak minta direct dari TG MB,tapi kalau kita masuk tender,dan ahli lembaga tender tahu yg kita ni rapat cam anak ayah dengan MB atau cam adik beradik ngan menantu yg jd ceo,sedikit sebanyak payah jugak lembaga tender nak tolak kita nya tender tu..

    pendek kata,jgn laklukan cam org seberang sana buat..kalau kita asyk duk banding..ala org sebelah sana lg teruk..hmmm..takda maknaya.

    ReplyDelete
  8. Ok. Jika ko nak kebenaran itu dijulang dan jika ko nak kebenaran itu diberi ruang, apa kata ko minda kickdefella dedahkan apa yang dia ancam nak dedahkan.

    Jika perlantikan Ir Arifahmi itu boleh dianggap sebagai salahguna kuasa oleh Tok Guru, bagaimana pula dengan perlantikan kickdefella dan Fadillat dulu? Bukankah itu boleh dianggap sebagai salah guna kuasa oleh Exco terbabit?

    Jika tajaan haji itu dianggap rasuah, ok, tetapi bagaimana pula dengan tajaan hj ke atas orang orang yg sampai skrg masih tak buka mulut tu?

    Apa kata, kita syorkan, "SELCAT"kan kesemuanya? Setuju? Ada berani?

    ReplyDelete
  9. Yup,selcat kan semua,tak kira sapa pun,jgn kata yg ni buat yg ni boleh buat jugak..

    ReplyDelete
  10. Sebaiknya SELCATkan semuanya. Kenapa kerajaan Kelantan takde Badan Hisbah?

    ReplyDelete
  11. Nak tahu kenapa tak ada badan Hisbah.? Kalau ada badan Hisbah, Confirm awal-awal lagi GMC dahulu akan disiasat.

    Dari Mana sumbernya 5 juta. Exco mana yang bagi 5 juta itu. Dari mana duit 5 juta itu beliu perolehi.Siapa yang jaga GMC.Mengapa selepas 2 tahun GMC lingkup sampai gaji wife KDF pun tak terbayar 5 bulan.Dan banyak lagi persoalan yang terbongkar bila badan Hisbah diwujudkan

    ReplyDelete
  12. haah lantik menantu berdasarkan merit, blah laa bro, ramai lagi anak kelantan yang mampu dan terer bro,

    ReplyDelete
  13. Skrg nih, fasa akhir penyusunan maklumat GMC. Kita akan dedahkan sedikit masa lagi.

    ReplyDelete
  14. Berperanglah hingga hancurnya PAS dan jatuhnya kerajaan yang mahu membawa kegemilangan Islam melalui tuan-tuan guru. Menangkanlah kembali UMNO biar semua rakyat malaysia duduk dibawah UMNO yang sentiasa membelakangkan agamanya.
    Baru puas hati anda semua......Sebarkanlah sebanyak mana fitnah dah juga tohmah serta persepsi anda yang anda suka....

    ReplyDelete
  15. Pandang dengan hati. InsyaAllah anda akn tahu yang mana kaca dan yang mana intan.

    ReplyDelete
  16. aku rasa la kn.. lebih baik kita bagi jer undi dan menang kn UMNO habis cerita. Klu Pakatan menang ni la jadi nyer. Tak habis2 rebut kuasa sesama sendiri. Org tu tuduh org ni..yg ni pulak tuduh org tu. Apa ni...kami ni org atas pagar dan kebanyakan pengundi pn sama mcm aku. Tu Pakatan kena ingat. Boringggggggggg ...booringgggggggg laaa mcm ni. Aku doa kan agar cepat la PRU... supaya boleh aku ajar dan ajar sampai tersungkur Pakatan ni. Bru Padan Muka...Memang kamu ni tak menghargai kmi sbgai pengundi pakatan tempoh hari. Undi kami kamu bakul sampah kn. tunggggggggggg laaaaaaaaa

    ReplyDelete
  17. korang seme ni bagi komen merapu langsung tidak ada perasaan salah dan dosa.. beginikah ajaran Islam?.. baik betul atau salah.. kita tak ada hak untuk buat tuduhan atau fitnah.. kecuali kita benar2 mahu menjadi saksi dan beri keterangan.. kalau kata2 kita silap.. adakah tuan2 fikir.. dosa kita akan terlepas begitu saja?.. lagipun ini bukan cara perjuangan Islam..

    ReplyDelete