Wednesday, August 12, 2009

H1N1 - KEMENTERIAN KESIHATAN SUDAH KACAU BILAU - SAMPAI SEKARANG TAK BOLEH ISYTIHAR STATISTIK TERKINI



Tadi aku call Kementerian Kesihatan lebih 10 kali untuk tanya statistik terkini tentang kes baru nak jumlah korban H1N1. Sejak pagi tadi lagi sebenarnya. Sangat menghampakan.

Kakitangan yang sambul call aku tu bagus bagus belaka. Bersopan. Lemah lembut. Berhemahlah kiranya.

Tapi bukan itu yang aku nak bebel kat sini. Yang aku tak puas hati nih adalah kenapa statistik yang kita perlukan tu masih tak boleh dikeluarkan lagi? Maksud aku, statistik terkini. "Ternow" kata Hishamuddin Rais.

Jika hari yang lepas lepas, statistik terkini dikeluarkan paling lewat pun jam 12 tengahari. Tapi hari nih, dah dekat jam 2.30 petang, masih tak keluar keluar lagi.

Web rasmi H1N1 yang dikendalikan oleh Kementerian Kesihatan pun tak update update jugak lagi.

Yang paling "best" tu, petugas bilik gerakan yang jawab call aku tu kata - Sukar nak cerita bab statistik nih, Encik. Kes banyak sebenarnya. Laporan kematian pun menakutkanlah juga. Tapi, kami tak boleh nak isytihar awal sebab kena tunggu pegawai buat pengesahan dulu tentang statistik yang ada nih. Sekarang nih semua pegawai tengah meeting.

Apa lagi yang aku boleh cakap jika itu jawapan yang aku dapat? Sekadar ucap terima kasih jer lah kepada petugas bilik gerakan tersebut.

No comments:

Post a Comment