Friday, August 21, 2009

DUA "ULAR MAK" MENYOKONG PENGEKALAN DAN PERLAKSANAAN ISA - INI "ULAR MAK" BUKANNYA ULAMAK


Dua tokoh agama jemputan Berita Harian menjelaskan bahawa proses tahanan tanpa bicara seperti ISA adalah selaras dengan ajaran Islam dan perlu khususnya di Malaysia kerana kalau tiada ISA, 'bagaimana polis hendak menangkap penjenayah di waktu malam kerana esoknya baru mahkamah buka'. Keratan akhbar dan ulasan mengkritik hujah dangkal ini disertakan:

Berita Harian , 18 Ogos 2009

KUALA LUMPUR: Berita Harian mengadakan Wacana Ilmu dengan menampilkan dua tokoh agama terkemuka bagi membincangkan konsep Ahli Sunnah Wal Jamaah dalam kehidupan masyarakat di negara ini, termasuk aspek politik.

Program yang julung kalinya diadakan itu menampilkan Felo Kehormat Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (Istac), Dr Muhammad Uthman El-Muhammady dan Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Datuk Nakhaie Ahmad.

Muhammad Uthman berkata, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) masih diperlukan di negara ini walaupun ada pihak mahu akta itu dimansuhkan.

"Selagi belum ada akta lain yang boleh menggantikan ISA, maka akta ini perlu dikekalkan. Bagaimanapun ISA perlu dilakukan semakan semula. Akta ini penting bagi mengawal negara.

"Kita tidak tahu bila ancaman terhadap negara akan berlaku, misalnya jika kita mendapat maklumat di tengah malam ada ancaman terhadap negara, bagaimana kita hendak tangkap individu disyaki, apakah perlu tunggu mahkamah pada keesokan harinya," katanya di sini semalam.

Hadir sama pada majlis itu, Pengarang Kumpulan Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Mior Kamarul Shahid dan Ketua Pengarang Berita, Ahmad Zaini Kamarulzaman.



Muhammad Uthman berkata, persaudaraan masyarakat Islam berbangsa Melayu kini semakin rosak akibat pengaruh politik, sehingga ada pihak yang tidak lagi menghormati institusi Raja di negara ini.

"Persaudaraan Islam Melayu sudah rosak. Ada orang pakai jubah tetapi sanggup meniarap di tengah jalan halang kereta Raja dan ini bertentangan dengan ajaran Islam. "

PAS diselar hebat kerana sebilangan ahlinya tidak setuju dengan beberapa tindakan raja yang kelihatan bercanggah dengan kehendak rakyat dan demokrasi. Lucunya, tindakan UMNO menghadkan dan menghilangkan imuniti raja-raja dan membawa sepanduk yang memanggil Sutan sebagai Binatang tidak pula diselar.

Kejahilan tokoh agama ini dalam sistem perundangan menyedihkan. Kalau ada bukti atau alasan untuk polis percaya bahawa suatu jenayah hendak dilakukan , polis sememangnya ada kuasa dibawah sistem sekarang untuk menangkap suspek tersebut. Menurut undang-undang, polis boleh menahan seseorang selama 24 jam sebelum membawanya ke majistret. Tak perlu ISA.

Keasyikan mengampu kerajaan akan menjejaskan saki baki rasa hormat kepada dua tokoh agama ini. Contohilah Hassan Ali yang tidak segan silu menegur mana-mana pihak yang mempertikai kesyumulan Islam, baik kawan atau lawan. Jangan jadi ulamak penyampu yang dipanggil 'golongan syaitan bisu' oleh Rasullullah. Bila BN buat kezaliman sana sini, membisu!!

Tapi dalam hal ini, PAS dan Pakatan juga tidak menunjukkan kematangan berpolitik yang tinggi. Sewajarnya PAS membuat suatu majlis atau muzakarah agama dengan menjemput tokoh-tokoh agama Islam dari seluruh dunia untuk membincangkan garis panduan yang dibenarkan islam dalam soal penahanan suspek. Barulah hujah PAS menjadi kuat. Buat kertas kerja secara teratur dan bentangkan.. sertakan sekali dalil Quran dan Sunnah serta pendapat ulamak...

4 comments:

  1. SALAM....SELAMAT MEYAMBUT KETIBAAN RAMADHAN....PERBANYAKKAN AMAL DI BULAN BERKAT INI, BURU LAH REDHA ALLAH...BERSAMA KITA MEMBANGUN BERSAMA ISLAM...TAKBIR!!!

    ReplyDelete
  2. Salam Ramadhan untuk anta juga.

    InsyaAllah. Ameen.

    Allahu Akbar !!

    ReplyDelete
  3. Kamu berdua ni sebenarnya bukan ulamak. Hanya orang berilmu tatapi tidak beramal dengan ilmunya. Si Nakhaei yang sarat dengan belitnya dan si Janggut Merah yang sarat dengan tiorinya. Selamat tidur lena wahai ilmuan.
    Percayalah jika Malaysia ni diperintah oleh PR dua unta ni akan mengatakan PR pula yang betul.
    Jangan melawan arus nanti miss soru.

    ReplyDelete