Monday, August 24, 2009

UMNO KEDAH RAYU SPEAKER DUN KEDAH AGAR MEMBERIKAN PELEPASAN KEPADA ADUN KOTA SIPUTEH YANG KAKI PONTENG



Umno menggesa Speaker Kedah Datuk Dr Abdul Isa Ismail untuk mempertimbangkan semula keputusan beliau menuntut Adun Kota Siputeh Datuk Abu Hassan Sarif melepaskan kerusi dun selepas didapati melanggar Undang-Undang Tubuh Negeri.

Ahli Parlimen Kubang Pasu Datuk Wira Mohd Johari Baharom berkata kerajaan negeri Pas seharusnya tumpu kepada pembangunan negeri dari kepentingan politik.

Pada 17 Ogos lalu, Abdul Isa menulis kepada Suruhanjaya Pilihan Raya memaklumkan bahawa kerusi Dun Kota Siputeh kosong kerana Abu Hassan gagal menghadirkan diri ke Sidang Dun dua kali berturut-turut, iaitu pada 9 April dan 9 Ogos.

Fasal 51 Undang-Undang Tubuh Negeri menetapkan kerusi mana-mana wakil rakyat yang tidak hadir tanpa keizinan Speaker untuk dua mesyuarat berturut-turut diisytiharkan kosong.

Abdul Isa bertegas dengan keputusan untuk membuka laluan kepada pilihanraya kecil di Kota Siputeh disebalik alasan sakit dari wakil rakyat Umno itu.

"Umno tidak menafikan kesalahan yang dibuat oleh Abu Hassan, tetapi kes ini dapat diselesaikan tanpa melalui pilihanraya kecil. Mereka harap pilihanraya ini akan memaksa kerajaan Pusat tunduk pada tuntutan mereka," kata Johari.

Pakatan Rakyat telah menunjukkan prestasi cemerlang dengan memenangi tujuh dari lapan pilihanraya kecil pasca PRU12 yang lalu. Ketujuh-tujuh PRK tersebut dimenangi di Semenanjung Malaysia.

Sebelum ini, Adun Lunas Radzi Salleh melepaskan keahlian dari Parti Keadilan Rakyat dan bertukar calon bebas. Radzi telah mengumumkan sokongan kerajaan Perdana Menteri Najib Abdul Razak, yang bertanggungjawab kepada rampasan kuasa di Perak.

3 comments:

  1. Bro.. Lepas ini jangan terkejut jika sahabat baik Radzi iaitu Zulkifli Noordin pulak ambil langkah yang sama. Gua tak yakin betoi la dengan mamat kulim ni berkaitan kenyataan terbarunya... Disaat genting macam ni dia seolah-olah cuba nak tikam belakang Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  2. Ana dah baca statement dia tentang lompatan Radzi.

    Bunga bunga tu ada tapi ana cadangkan kita pantau dia secara dekat dulu.

    ReplyDelete
  3. payah na kalau ade manusia cam ni.. =.="

    ReplyDelete