Friday, August 28, 2009

BOLEH MAKAN LEMBU - TAPI OTAK JANGAN OTAK LEMBU



Budak budak UMNO sekali lagi membuat onar di Shah Alam. Selepas solat Jumaat tadi, budak budak nih berhimpun beramai ramai bagi menyatakan bantahan mereka terhadap keputusan memindahkan kuil Hindu daripada Seksyen 19 ke Seksyen 23.

Lepas berucap lebih kurang, budak budak nih berarak ke Pejabat Menteri Besar dengan menjinjing kepala lembu silih berganti. Maksud aku, seketul kepala lembu dijinjing secara bergilir gilir oleh budak budak UMNO nih.

Itu hal demonstrasi "ribu riban" UMNO tadi.

Pertamanya, budak budak nih kata mereka membantah pembinaan kuil di Seksyen 23 kerana lokasi kuil itu hanya berada dalam jarak lingkungan 200 meter daripada surau. Manakala, penduduk di situ pula majoritinya Islam.

Aku nak tanya, salahkah jika kuil dan masjid sebelah menyebelah sekali pun? Mazhab mana ajar kuil dan surau atau masjid atau musolla tak boleh dekat dekat? Agama mana ajar macam tu? Kitab mana ajar macam tu? Nabi mana ajar macam tu? Rasul mana ajar macam tu?

Yang aku tahu, Islam mengajar kita untuk menghormati agama lain supaya Islam juga turut dihormati. Setahu aku Islam adalah agama yang menganjurkan tolak ansur. Di manakah tolak ansur budak budak nih?

Mamat yang bercakap kepada Malaysiakini tu kata yang hadir tu bukan hanya ahli UMNO tetapi juga ahli PKR dan ahli PAS. Benarkah? Atau sekadar dakwaan liar berniat mahu menutup malu kerana hanya berjaya mengumpul lebih kurang 50 - 70 ekor budak budak sahaja?

Lagi satu, apa masalah dengan kepala lembu tu? Apa tujuan diarak kepala lembu tu? Apa tujuan dipijak pijak kepala lembu tu? Untuk menyindir Khalid Ibrahim atau untuk membangkitkan kemarahan penganut Hindu?

Dulu kepala babi di Melaka dan sekarang kepala lembu di Shah Alam. Maknanya, puzzle kepala babi yang dulu tu dah ada jawapan. Dulu, kita semua tertanya tanya saper punya angkara menggantung kepala babi sana sini walaupun kita masing masing sudah boleh mengagak siapa dalangnya.

Tetapi, hari ni, semuanya sudah terang lagi bersuluh. Sah lagi sahih !! Budak budak ni lah yang menjadi petualang bangsa !!

Yang peliknya, apsal masing masing berkopiah putih? Muka muka tu biasanya bersongkok tinggi. Kenapa waktu demo tadi pakai kopiah putih? Sebab songkok tinggi dah tak boleh cari makan, kan?

Bila pakai kopiah putih, maka sedikit sebanyak dapat menarik perhatian ahli PAS untuk turut serta walaupun sekadar menjadi pemerhati. Bila berkopiah putih, maki maki bukan Islam, maka diharapkan bukan Islam akan membenci PAS dan akan menjauhi PAS.

Nak bantah, bantahlah, tapi jangan hina agama orang lain. Islam tak ajar kita hina dan keji agama orang lain. Tak tahulah pula kot kot "Islam Hadhari" ajar macam tu. Tak tahulah pula kot kot Mufti Harussani mempunyai hujah "tersendiri" dalam hal nih.

Kenapa UMNO tak habis habis nak jauhkan bukan Islam daripada Islam? Jawapannya mudah. UMNO tidak tahu apa apa pun tentang Islam. UMNO hanya mempergunakan Islam untuk menyambung hayatnya. UMNO hanya tahu berslogan tentang Islam tetapi perlaksanaan Islam dihalang hidup hidup !!

Macam yang aku selalu sebut, kalau betul UMNO nak bela Islam, tak perlu pergi jauh jauh, betulkan sahaja persoalan jambul Rosmah. Itu sudah memadai untuk membuktikan UMNO "cinta"kan Islam.

Jika perkara sekecil itu pun UMNO tak mampu nak betulkan, janganlah di"jihad" perkara yang lain lain. Buat malu jer....

Nak marah? Marahlah !! Ada aku kisah?! Memang dah perangai UMNO suka dok buat negara nih macam "bapak depa punya".

Pergi matilah.........

Buat rakan rakan bukan Islam, yang berdemo tadi bukanlah Muslim dan bukanlah Melayu. Yang berdemo tadi adalah UMNO. Janganlah kita salah faham di antara Islam, Melayu dan UMNO.

Bersatulah wahai sahabat sekalian kerana hanya hati yang bersih sahaja yang mampu memadamkan api perkauman yang dinyalakan oleh UMNO itu.

Jika api perkauman itu mampu kita padamkan, maka UMNO pasti turut padam bersamanya.

Woi GPMS !!

Memang hamlau tahap lahabau puak puak nih.....

No comments:

Post a Comment