Tuesday, August 25, 2009

SPRM MEMANG DIARAHKAN UNTUK "SOAL SIAT SIAT" PAKATAN RAKYAT



Inkues kematian mendiang Teoh Beng Hock hari ini bermula jam 9.15 pagi dengan mahkamah memanggil semula saksi ke- 16, pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Mohd Anuar Ismail. Ini merupakan kali ke 3 beliau dipanggil memberi keterangan.

Seawal prosiding Anuar telah diasak bertubi- tubi oleh peguam yang mewakili keluarga mendiang Beng Hock, Gobind Singh Deo.

Dalam soal balas itu, beliau memberitahu mahkamah bahawa beliau diarahkan untuk mempercepatkan siasatan kes yang melibatkan Beng Hock sebagai saksinya kerana isu penyalahgunaan wang peruntukan kerajaan Negeri Selangor heboh dimainkan di dada-dada akhbar tempatan.

Anuar mengakui beliau telah diarahkan orang dua orang pegawai atasannya untuk berbuat demikian.

Anuar memberitahu mahkamah dua individu yang mengarahkannya ialah Timbalan Pengarah SPRM, Hishamuddin Hashim dan Ketua Unit Siasatan SPRM, Hairul Idham Hamzah.

Salah satu nama yang disebutkan oleh Anuar sama dengan nama yang terdapat dalam surat misteri yang diberikan oleh Gobind.

Mahkamah berhenti rehat seketika.

Prosiding bersambung dengan menyaksikan Anuar terus diasak oleh Gobind.

Dalam sesi soal jawab itu, Anuar mengakui bahawa pihaknya tidak menunggu kehadiran peguam M. Manoharan sebelum memulakan soal siasat. Bagaimana pun, Anuar menyatakan kepada mahkamah bahawa beliau percaya si mati ada menghubungi Manoharan dan bertanya sama ada ingin datang ke pejabat SPRM atau tidak.

Gobind kemudiannya mendapatkan kepastian Anuar mengapa beliau tidak menunggu kehadiran peguam, Manoharan. Anuar menjawab jika peguam Manoharan ingin datang, tiada halangan bagi pihaknya. Namun beliau mengakui tidak berusaha untuk menunggu atau mendapatkan peguam bagi pihak Beng Hock.

TV Antara mendapatkan komen dari M. Manoharan berkenaan dengan kenyataan Anuar tersebut.

" Saya dinafikan hak untuk bersama-sama dengan Teoh Beng Hock. Saya naik ke tingkat 14 untuk bersama-sama dengan Teoh Beng Hock tapi apabila saya tiba di kaunter pertanyaan tingkat 14, saya tidak dibenarkan masuk ke bilik penyiasatan. Saya dibiar menunggu lebih kurang 1 jam di tempat menunggu untuk berjumpa Beng Hock. Akhirnya, tidak dapat berjumpa dengan Beng Hock. Saya tidak dibenarkan langsung untuk berada bersama-sama dengan Beng Hock dari awal sehingga akhir" kata Manoharan.

Malah suasana menjadi semakin tegang apabila Anuar mengakui dia tidur sewaktu sesi soal siasat berjalan iaitu kira-kira jam 2.30 pagi 16 Julai sehingga jam 8.30 pagi hari yang sama.

Gobind bertanya kepada Anuar, sekiranya siasatan terhadap Beng Hock ingin dipercepatkan, mengapa Anuar boleh tidur hampir sepanjang malam.

Dalam sesi soal siasat itu juga, Anuar mengakui telah menerima arahan dari Hishamuddin supaya tidak membuat laporan polis ketika beliau melihat mayat Beng Hock terdampar di tingkat lima bangunan Plaza Masalam.

Rentetan diasak bertubi-tubi oleh Gobind, Anuar akhirnya mengaku dia megabaikan Beng Hock semasa menjenguk mangsa yang sedang disoal siasat, kerana beliau tidak melakukan apa-apa apabila mangsa tidak memberikan respon ketika ditanya keadaannya.

Malah Anuar berkata dia menyedari perubahan mangsa dari reaksinya tetapi masih tidak berbuat apa-apa.

Anuar bagaimanapun tidak bersetuju dengan cadangan Gobind bahawa Teoh telah dikerumuni oleh 10 orang pegawai semasa soal siasat. Sebaliknya beliau menjelaskan hanya 2 orang pegawai yang menjalankan proses soal siasat.

"Soalan ditanya dan kepada saya, jelas apa yang dinyatakan oleh saksi terdapat banyak isu yang timbul khususnya setelah SPRM tahu bahawa saudara Teoh Beng Hock telah meninggal dunia bila melihat mayat pada jam 2 petang, apa tindakan dan sebagainya? Banyak perkara yang dibangkitkan pada hari ini" menurut Gobind.

Mahkamah hari ini menyaksikan Tunang mendiang Teoh, Soh Cher Wei turut bersama-sama dengan ahli keluarga mendiang untuk mengikuti prosiding hari ini.

Koroner membenarkan permohonan Abdul Razak supaya pegawai penyiasat, ASP Mohd Nazri Zainal merakamkan kenyataan saksi ke-16, Mohd Anuar Ismail berkenaan hasil siasatan SPRM terhadap Beng Hock.

No comments:

Post a Comment