Thursday, July 2, 2009

DAP KEDAH PERLU LEBIH RASIONAL DAN BIJAK





KEDAH DAP MUST LOOK AT THE BIGGER PICTURE

Today’s announcement by Kedah DAP to leave the Pakatan Rakyat coalition in Kedah is most regrettable. I do empathize with the plight of the 28 operators who are left without a place to carry on their trade, however the DAP call to leave Pakatan was made irrationally and impulsively without taking into account the larger national consideration of Pakatan’s political struggle.

It is well within any party’s right to protest, or oppose or even condemn the Alor Setar’s Municipal Council’s decision to tear down the abattoir, however the DAP Kedah must not be carried away emotionally by making calls to quit Pakatan over this issue.


The abattoir issue is purely a licensing issue and a local municipal problem, and the
Kedah DAP should not turn this into a national issue, jeopardizing the national coalition between PAS, PKR and DAP. I am certain this municipal problem could have been resolved amicably through other channels.

Kedah DAP must realize that the call to quit PR will upset the national mood for real change brought about by 308. Kedah DAP must realize all major policy changes we have witnessed of late, from the introduction a new PSD scholarship to be based solely on merit, and the abolishment of the 30% quota for companies seeking public listing are all a direct result of the 2008 general elections.

Kedah DAP is hitting the wrong target by making the drastic call to quit Pakatan. It had taken a lot, and in some ways, a miracle for the PAS, PKR and DAP to come together and forge a united front to fa
ce Barisan Nasional. The alliance is bound to face tribulations and disagreements, however it is our duty to minimize such problems and to ensure that the coalition remains united.

I am sure not one of the 308 supporters, who voted for national change will agree with Kedah DAP’s call to quit Pakatan over the municipal problem in Kedah. We owe a duty to each and every voter who voted for the opposition, and who were fed up with MCA and Gerakan’s inability to effectively represent them, not to disrupt the current political direction our country is moving towards.


DAP Kedah Harus Berpandangan Kepada Gambaran Yang Lebih Besar

Pengumuman yang dibuat oleh DAP Kedah hari ini untuk meninggalkan gabungan Pakatan Rakyat amatlah dikesali. Saya juga mempunyai perasaan yang empati terhadap kesukaran yang dihadapi oleh 28 peniaga-peniaga yang kehilangan tempat perniagaan mereka. Namun demikian, seruan DAP untuk meninggalkan Pakatan adalah dibuat secara tidak rasional dan terburu-buru tanpa mengambil kira pertimbangan kebangsaan perjuangan politik yang dihadapi oleh Pakatan Rakyat.

Adalah hak sesiapa sahaja untuk menentang, membantah malahan mengutuk keputusan Majlis Bandaran Alor Setar untuk merobohkan Pusat Penyembelihan Babi. Walau bagaimanapun, DAP Kedah tidak harus dipengaruhi dengan terlalu mengikut perasaan apabila membuat seruan untuk meninggalkan Pakatan Rakyat.

Isu Pusat Penyembelihan Babi merupakan satu isu perlesenan dan masalah Majlis Bandaran tempatan, dan DAP kedah tidak harus menjadikannya sebagai isu kebangsaan, dengan mengancam gabungan antara PAS, P
KR dan DAP. Saya pasti masalah Majlis Perbandaran ini dapat mencapai perdamaian melalui saluran yang lain.

DAP Kedah harus sedar seruan yang dibuat untuk meninggalkan Pakatan akan mengganggu perasaan kebangsaan untuk perubahan nyata yang dibawa oleh 308. DAP Kedah juga harus memahami semua perubahan polisi yang disaksikan kebelakangan ini; dari pengenalan biasiswa PSD yang hanya berdasarkan kepada merit, dan pembatalan 30% kuota untuk syarikat-syarikat yang ingin memperolehi penyenaraian awam, semua ini merupakan hasil terus daripada pilihanraya umum 2008.


DAP Kedah telah menembak sasaran yang salah dengan membuat keputusan yang drastik untuk meninggalkan Pakatan. Adalah melalui satu usaha yang besar, sehingga boleh dikatakan satu keajaiban, untuk PAS, PKR dan DAP untuk bersama-sama bergabung dan bersatu berhadapan dengan Barisan Nasional. Pakatan ini semestinya akan menghadapi kesukaran dan perselis
ihan faham. Namun demikian, adalah menjadi kewajipan kita untuk mengurangkan masalah-masalah tersebut untuk memastikan gabungan kekal bersatu.

Saya amat pasti tidak ada satu penyokong 308 yang mengundi dan menyokong untuk perubahan nasional ini akan bersetuju dengan seruan DAP Kedah untuk meninggalkan Pakatan atas masalah Majlis Bandaran di Kedah sahaja. Kita mempunyai kewajipan kepada setiap satu pengundi yang mengundi pembangkang, dan yang telah hampa dengan ketidakupayaan MCA dan Gerakan untuk mewakili mereka secara efektif, untuk tidak mengendalakan arah politik Negara kita yang pada masa kini sedang menuju.


Gooi Hsiao Leung
Kedah PKR State Committee Member

Kedah PKR Deputy Youth Chief

012-316-6001
www.gooihsiaoleung.com

SUMBER : www.kedahlanie.blogspot.com



ULASAN : Kenapa hanya PAS yang dituntut supaya lebih terbuka? Tetapi bila keterbukaan dituntut daripada DAP, DAP akan berselindung di sebalik hak asasi dan kebebasan bersuara.

Dan sekarang DAP Kedah berselindung pula di sebalik tembok kandang kerbau pendek. Lagi hina dan keji.


Janganlah menutup kelemahan pencapaian dalam pentadbiran anda dengan menjadikan perangai babi yang anda makan tu sebagai perangai anda.

Sangat memalukan apabila Thomas Su telah menjadikan babi sebagai ruang untuk beliau mendapat publisiti murahan. Jika masyarakat Melayu menjauhi DAP sekali lagi, maka Thomas Su layak dibabihitamkan.

Pendek kata, DAP Kedah tidak seharusnya mempunyai minda dan IQ setaraf minda dan IQ kandang.

No comments:

Post a Comment