Friday, July 24, 2009

LILIN : PANDANGAN TG HJ NIK AZIZ




Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mempertahankan tindakan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menyertai majlis menyalakan lilin bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock walaupun Dewan Ulama Pas menyifatkannya sebagai meragukan.

Beliau yang menyifatkan isu itu sengaja diperbesar-besarkan menyerahkannya kepada Nizar jika ia berhubung kait dengan niat ketika menghadiri majlis tersebut.


''Dewan Ulama menyatakan meragukan, ia tidak serupa dengan haram kerana 'ragu' lain, 'haram' lain, kalau ditanya adalah bergantung dengan niat, biarkanlah (serah kepada Nizar).


''Saya sendiri kalau orang agama Hindu atau Cina jemput, saya tanya, ini agama atau adat resam, kalau agama saya tidak boleh pergi tetapi kalau adat resam saya boleh buat," ujarnya.


Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Negeri Kelantan 2009 di pekarangan Stadium Sultan Mohammad ke-IV di sini hari ini.


Dewan Ulama Pas menyifatkan majlis menyalakan lilin bagi memperingati kematian Beng Hock Jumaat lalu yang turut disertai oleh Mohammad Nizar sebagai meragukan.

Sehubungan itu ketuanya, Datuk Harun Taib berkata, Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak tersebut sepatutnya tidak hadir pada majlis berkenaan kerana sifatnya yang meragukan itu.

Nik Abdul Aziz menambah, berhubung majlis nyalaan lilin, beliau hairan apabila masalah itu diperbesarkan kerana telah ramai masyarakat pada hari ini meraikan majlis sambutan hari jadi dengan menyalakan lilin.


''Tiap-tiap tahun anak kita yang sekarang ini telah merebak, tahun pertama sebatang lilin dia hembus, tahun kedua, dua batang lilin dan seterusnya yang digunakan sebagai simbolik untuk sukatan umur.

''Sebelum ini sibuk mengatakan Cina dalam DAP baca al-Quran, sibuk kata haram. Saya jawab, Nabi Muhammad SAW tulis surat kepada raja-raja Mesir dan Iran guna ayat al-Quran dan bagaimana Nabi tulis surat kepada raja kafir begitu, tiba-tiba kita kata tidak boleh orang Cina baca ayat al-Quran, jadi semua ni benda-benda pelik," katanya.

Soal majlis nyalaan lilin itu dikatakan mempunyai hubung kait dengan kaum Majusi yang memuja api, beliau berkata, perkara tersebut diulas secara berlebihan.


''Kalau begitu kita naik motokar sekarang pun tidak boleh kerana itu dikaitkan dengan Inggeris, teruk benarlah tu. Sebab kalau hendak dikira, songkok yang Melayu banyak pakai ni, kalau pergi ke Bombay dan Madras, ramai Hindu yang pakai songkok dan asalnya dari sana.


''Jadi teruk jugalah kita, teruk kalau kita tidak mengikuti politik kerana dunia sekarang ini, pakaian dan makanannya saling kait mengait seluruh dunia dan kita juga guna Internet itu bukan orang Islam yang cipta tetapi orang Eropah," ujarnya.

Ditanya berhubung parti itu yang dikatakan telah mula menjalankan kempen sebagai persediaan kemungkinan menghadapi pilihan raya kecil di Galas, ekoran Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan itu, Che Hashim Sulaima, 45, dilaporkan uzur, Nik Abdul Aziz berkata ia cuma 'perkara biasa'.


''ADUN tersebut memang sedang sakit dan pagi tadi telah berangkat ke China untuk mendapatkan rawatan dan kalau dikaitkan dengan kempen Pas di sana, Pas kalau tidak ceramah, nak buat kerja apa lagi," ujar beliau

Sementara itu ketika ditanya pandangannya berhubung tindakan seorang model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, bersetuju dan meminta hukuman enam sebatan yang dijatuhkan kepada oleh Mahkamah Tinggi syariah Kuantan, Pahang selepas mengaku bersalah meminum arak dipercepatkan beliau berkata, masyarakat sudah dapat menerima hukum hudud.

''Kami (Pas) telah siap hudud berapa tahun lalu, bila ada kesedaran, manusia semua hendakkan sebat, hendakkan kerat tangan sebab apa sahaja hukuman di dunia tak kena dengan Islam, di akhirat kena pula.

''Daripada kita kena bakar di akhirat lebih baik selesai atas muka dunia, ini puncanya timbul hudud. Tetapi sebab mantan Perdana Menteri melarang kami, kalau buat hudud juga ada jadi rusuhan," ujarnya.

SUMBER : www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment