Wednesday, July 29, 2009

DR JEFFRY KITINGAN - UMNO MAKIN NAK TERKUCIL




UMNO terdesak mahu menjalinkan kerjasama dengan Pas kerana parti itu semakin lemah dan tidak mendapat sokongan daripada majoriti rakyat.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr Jeffrey Kitingan berkata, atas alasan itu juga UMNO sengaja menyalahtafsirkan kenyataan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat konononnya mahu berbaik-baik dengan parti itu.

Menurutnya, Nik Aziz sebenarnya merujuk hubungan baik membabitkan Kerajaan Negeri dan Pusat tetapi pemimpin Barisan Nasional menganggap kenyataan itu lebih kepada kerjasama melibatkan kedua-dua parti itu.

“Nik Aziz hanya jalankan tanggungjawab sebagai Menteri Besar Kelantan. Beliau usulkan kesediaan untuk bekerjasama antara dua kerajaan itu kerana Kerajaan Negeri atau Pusat mempunyai kewajipan masing-masing,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas itu berkenaan perbincangan Kerajaan Negeri dengan Kerajaan Pusat dan bukannya kerjasama antara Pas dan UMNO.

Dr Jeffrey berkata, cadangan Nik Aziz itu adalah wajar dan bukan berunsurkan politik semata-mata.

Dr Jeffrey berkata, Kerajaan Pusat perlu melihat dari sudut positif tentang kesediaan Menteri Besar Kelantan itu untuk mengadakan perbincangan.

“Kerajaan Pusat mesti jalankan tanggungjawab dia, bagi peruntukan pada Kerajaan Negeri, jangan ada pilih kasih. Ini kerana peruntukan yang disalurkan itu untuk rakyat,” katanya.

Ketika ditanya berkenaan parti UMNO yang kian terhakis, Dr Jeffrey berkata: “Antaranya, keadaan sekarang tidak sama seperti keadaan lalu. Rakyat kini lebih bijak dan bermaklumat.”

“Sebab kedua, kepimpinan sekarang lemah dan kelemahan itu ada kaitan dengan penurunan dan kehakisan UMNO berbanding zaman Tun Dr Mahathir Mohamad,” katanya.

SUMBER : www.bloglist-politik.blogspot.com

No comments:

Post a Comment