Saturday, August 15, 2009

H1N1 - KAJIAN WHO MENUNJUKKAN 5 JUTA ORANG RAKYAT MALAYSIA BERISIKO DIJANGKITI - SEMOGA PARA MENTERI DAN "RAKYAT ELIT" TERMASUK DALAM SENARAI ITU



Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan lima juta atau 20 peratus rakyat negara ini berisiko dijangkiti virus selesema babi atau influenza A (H1N1) jika langkah pencegahan tidak diambil secara serius oleh orang ramai.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, kajian WHO juga menjangkakan penularan wabak itu mungkin berlarutan antara enam bulan hingga setahun lagi.

“Kajian itu menyebut bahawa jika penularan virus H1N1 di sesebuah negara tidak berjaya ditangani dengan berkesan, 20 peratus penduduknya akan terdedah dengan jangkitan virus itu,” katanya kepada pemberita selepas melawat Hospital Bukit Mertajam di sini hari ini.


ULASAN : Ayat "jika langkah pencegahan tidak diambil secara serius oleh orang ramai" aku rasa ditambah oleh wartawan atau oleh Menteri Kesihatan yang bodoh piang itu.

Oklah. Kita bersangka baik. Wartawan dan Menteri Kesihatan yang bodoh piang itu tidak menambah apa apa kerana mereka lurus bendul.

Adakah "pencegahan serius" itu hanya dituntut daripada orang ramai sahaja? Bagaimana dengan kerajaan yang memerintah? Apa pula peranan "serius" kerajaan? Sekadar membuat pengumuman? Atau sekadar menggosok bini supaya makin montel?

Kita ambil perkiraan mudah, bayangkan jika dalam masa 3 minggu sahaja hampir 60 orang telah menjadi korban. Maknanya, dalam masa sebulan, angka korban mungkin mencecah 100 orang.

Kalau 6 bulan? Jika setahun? Ya Allah...hanya Engkau tempat pergantungan kami.

Tiong Lai, u memang haramjadah.

Memang hamlau tahap lahabau puak luak nih......

3 comments:

  1. Agak2 nya macam mana kita nak suruh depa dengar? Nak kena demo ke apa? Setan btul.

    "Rakyat didahulukan" Kepala hotak mereka.

    Mungkin betul kot "rakyat didahulukan" tapi yang didahulukan itu adalah kematian dalam kalangan rakyat.

    ReplyDelete
  2. DEMO MUNGKIN YANG TERBAIK SETAKAT NIH.

    JIKA ADA ORANG KATA KENA TUNGGU DULU SEBAB KERAJAAN LAKI BINI SEDANG BERUSAHA, AKU RASA BANYAKLAH LAGI NYAWA MELAYANG.

    MAAF SAYANIK, U DARI MANA?

    ADA BLOG?

    ReplyDelete
  3. Dari Selatan Tanah Air... Blog ada..ada dalam profile tu Jemput singgah2... berblog ni kalau ada masa dan rajin akan di update.

    ReplyDelete