Wednesday, September 23, 2009

SINAR HARIAN LAPOR - AKU ULAS - 23 SEPT 2009



Menikmati gulai kambing sambil membelek akhbar Sinar Harian. Itu yang aku buat tadi. Teman teman "muqarribin" aku rasanya masih di kampung lagi. Sorang pun belum nampak muka lagi nih.

Tergerak hati aku untuk ulas beberapa perkara yang dilaporkan oleh Sinar Harian hari nih. Bermula dari isu calon UMNO DUN Bagan Pinang, isu Pemuda UMNO nak tarik undi kaum India supaya menyokong UMNO, kemelut komponen BN, isu ugutan bunuh ke atas Khir Toyo sehinggalah isu kekesalan pengundi Tian Chua.

Ini ulasan aku.


Pertama - Isu calon UMNO DUN Bagan Pinang (ms N1 dan ms N2)

Tun Mahathir yang bijak bestari itu berkata - "Jika orang berpendapat kita tidak serius (melawan rasuah), kita mungkin menang di Bagan Pinang tetapi mungkin kalah di tempat lain termasuk pada PRU Ke 13 nanti".

Maknanya, Tun Mahathir terang terangan menentang pemilihan Isa Samad sebagai calon DUN Bagan Pinang. Tun Mahathir mendakwa beliau bercakap demi survival parti berbanding pemimpin UMNO yang lain bercakap demi survival tembolok masing masing.

Pada aku, ini merupakan peluang yang perlu dimanfaatkan sebaiknya oleh Pakatan terutamanya PAS. Manfaatkan krisis "cakar mencakar" yang berlaku di dalam UMNO ini.

Jika UMNO gagal untuk memilih calon yang diterima semua pihak, maknanya jentera pilihanraya UMNO pasti berantakan. So, manfaatkanlah.

Jika kita tidak mampu memerangi UMNO secara berdepan, perangi UMNO secara dalaman. Gunakan jentera UMNO untuk memerangi UMNO. Bagaimana? Takkan dalam ramai ramai Jeneral dalam Pakatan tak boleh nak fikir, kot?

Berbaik baiklah dengan kelompok yang "kecewa" dalam UMNO. Jika ditelitikan, yang akan menjadi kelompok yang "kecewa" itu adalah kelompok Isa Samad. So, "kahwin muta'ah" dengan kelompok nih. InsyaAllah, ada manfaatnya nanti.

Dari kenyataan Tun Mahathir itu, jelas kita vdapat fahami bahawa UMNO memang sedang membusuk daripada dalam. So, lepaskan ulat ulat dan anai anai untuk meruntuh dan meranapkan UMNO.

"Meruntuh" dan "meranap" ini pula hanya akan berjaya jika Pakatan terutamanya PAS "buang jauh" penyakit "terlalu yakin memang". Bunga bunga penyakit tu dah nampak dah. So, muhasabah sebelum "punah".


Kedua - Pemuda UMNO nak tarik undi kaum India supaya mengundi calon UMNO di Bagan Pinang (ms N2)

Sah mengigau. Pemuda UMNO kata akan bekerjasama dengan Pemuda IPF dan Pemuda PPP untuk mendekati dan menjiwai masyarakat India.

Aik? Yang mengarak kepala lembu dan memijak kepala lembu di Shah Alam dulu tu bukan Pemuda UMNO juga ker?

Takkan kali nih Pemuda UMNO nak arak kepala lembu dan cium kepala lembu tu setiap kali sampai depan rumah pengundi India kot?

Bau busuk sikap perkauman UMNO dah tak dapat nak dibendung lagi dah. Bau busuk tu dah tak boleh nak sorok lagi dah.

UMNO ibarat pesakit AIDS yang dah penuh bernanah seluruh badan yang akan singgah ke rumah semua pengundi India dan akan menyatakan betapa sucinya "dirinya" itu walaupun busuk tahap gaban.

So, teman teman berbangsa India baik yang Muslim, Hindu mahuopun Kristian, berhati hatilah dengan taktik jahat UMNO nih. Pastikan "pesakit AIDS" ini tidak bertandang ke rumah anda. Anda berhak menutup pintu rumah anda demi masda depan generasi anda sendiri.


Ketiga - Kemelut komponen BN (ms N7)

Ada "Profesor" kata "jika Pakatan menerima Chua Soi Lek, ini menunjukkan Pakatan telah tergelincir daripada landasan perjuangan mereka".

"Profesor" tersebut juga mengulas panjang tentang betapa buruknya moral Chua Soi Lek sehinggakan beliau dilihat begitu kotor untuk berada di dalam Pakatan.

Ok. Aku setuju dengan pandangan beliau. Pakatan memang untuk tempat pemimpin yang bersih dan pemimpin "kotor" yang ingin bertaubat di atas dosa dosa lampaunya.

Namun, sedarkah "profesor" bahawa Chua Soi Lek yang rendah moral itu jugalah yang berada di dalam MCA/Bn sekarang ini.

Kenapa apabila beliau ingin bersama Pakatan, maka "Profesor" membangkitkan soal moralnya? Kenapa sial moral itu tidak n"Profesor" bangkitkan ketika beliau berada di dalam MCA/BN?

Adakah kerana "Profesor" terlepas pandang? Atau sememangnya sudah tidak ada apa apa lagi yang bernilai di dalam BN itu kecuali sampah dan sarap sahaja? Atau adakah yang tidak bermoral atau yang rendah lagi hina moralnya itu hanya layak berada di dalam BN sahaja?

Jika Pakatan menerima Chua Soi Lek, maka Pakatan dianggap tergelincir daripada matlamat perjuangannya, bagaimana pula dengan MCA/BN yang masih memeluk mesra tubuh Chua Soi Lek walaupun sekali sekali Ong Tee Keat "menggigit manja" telinganya?

Jika Pakatan + Chua Soi Lek = tergelincir matlamat perjuangan. Bagaimana pula BN + Chua Soi Lek? Adakah membawa erti "teguh" perjuangannya serta murni matlamatnya? Sudah tentu tidak, bukan?

Mustafa Ishak, anda seorang Profesor. Hormatilah anugerah itu. Lainlah jika anda hanyalah seorang "Profesor Kangkung" yang akan menjalar keriangan setiap kali kerbau lembu melepaskan najis najisnya.

Malangnya Malaysia kerana mempunyai Profesor yang bodoh seperti Mustafa Ishak.


Keempat - Isu ugutan bunuh ke atas Khir Toyo (ms N12)

Ketua Polis Selangor yang suka bercakap ikut sedap mulut itu berkata pihak polis sedang meneliti beberapa perkara berkaitan DNA yang menyelesaikan kes ugutan bunuh ke atas Khir Toyo.

Baguslah. Siasat sampai dapat dan seret ke mahkamah. Politik bunuh membunuh ini tidak ada tempat di Malaysia.

Aku cuma nak tanya sikit jer. Juga berkaitan ugutan iaitu ugutan bunuh ke atas Ir Hj Khakid Samad dan ugutan rogol ke atas Rodziah Ismail.

Dah siasat ker? Dah sampai tahap mana siasatan tu? Apa perkembangannya sekarang? rasanya dua kes ugutan nih lebih mudah untuk diselesaikan oleh pihak polis. Tak perlu nak buat DNA test pun.

Dah tangkap ker? Atau, buat buat bangang jer? Rasanya, makhluk makhluk UMNO yang buat ugutan tu hari tu tak tutup muka pun, kan? Apa yang susah sangat nak tangkap? Bila rakyat kata polis "double standard", Musa Hassan yang samseng tu kata "masyarakat tak faham tugas polis".

Soalnya, "masyarakat tak faham tuigas polis" ker atau "polis yang tak faham apa tanggungjawabnya kepada masyarakat"? Ketaatan pihak keselamatan adalah kepada negara bukananya menjilat ponggong pemimpin UMNO !!


Kelima - Isu kekesalan pengundi Tian Chua (ms S1 dan ms S5)

Sekumpulan "anak muda" yang sudah agak senja yang menggelar diri mereka sebagai Kelab Belia Kawasan Batu telah menyatakan kekesalan terhadap sikap "lepas tangan" dan "minat" Tian Chua yang merupakan Ahli Parlimen Kawasan Batu.

Setahu aku, Tian Chua adalah MP Wilayah Persekutuan yang paling banyak keluar akhbar terutamanya Sinar Harian. macam macam program yang beliau hadir. Bermula daripada membantu mangsa banjir sehinggalah menyampaikan bantuan "Idul Fitri.

Sah lagi sahih puak puak proksi UMNO nih tak baca akhbar. Lepas tu, bercakap main hembus jer. Penduduk bawahan setakat nih puas hati dengan khidmat Tian Chua. Yang tak puas hati nih hanya UMNO dan konco konconya sahaja.

Mereka bukan tak puas hati sebab Tian Chua lepas tangan atau apa. Mereka tak puas hati sebab Tian Chua tu bukan BN. Itu sajer.

Mereka juga menyatakan kekesalan dengan "minat aneh" Tian Chua iaitu berdemonstrasi di barisan hadapan. Kononnya mereka malu mempunyai wakil rakyat yang seperti itu.

Hangpa sedar tak Tian Chua bukan sekadar tak pernah gagal hadir demonstrasi tetapi juga turut tidak pernal gagal menghadiri sidang Parlimen? Bengong tahap gaban betullah puak puak "proksi UMNO" nih. Sama bengong dengan UMNO jugak.

Nih lah contoh lembu kenyang yang dibela oleh UMNO. Suruh angguk, angguk. Suruh geleng, geleng. Padahal, tak tahu apa apa pun. Elok bagi pelempang jer lembu lembu kenyang nih.

Nak tanya sikitlah kepada "belia belia" nih, wakil rakyat dulu bagi apa kat hangpa? Jawab dengan jujur. Aku pasti, jawapan hangpa adalah jawapan yang akan membuatkan hangpa menjilat ludah sendiri.

Orang lain berpolitik, hangpa pun nak berpolitik. Tapi, tak sedar diri tu bangang nak mampos.

2 comments:

  1. baik mampos dari hidup menyusah rakyat...

    ReplyDelete
  2. Kita kena dakwah kepada ahli UMNO supaya mereka faham Islam tetapi dalam masa yang sama wajib kita perangi UMNO kerana UMNOlah yang menjahanamkan Islam di Malaysia.

    Kita kena pandai beza di antara ahli UMNO dan UMNO. Jangan main hentam sembrono jer.

    InsyaAllah, Allah swt pandang usaha kita ini. Ameen.

    ReplyDelete